ورژن

روغن کنجد فرابکر بهتر است یا روغن زیتون؟

روغن کنجد فرابکر بهتر است یا روغن زیتون؟

روغن‌های گیاهی خواص فوق‌العاده زیادی برای بدن، پوست و مو دارند. از بهترین روغن‌های گیاهی می‌توان روغن زیتون و روغن کنجد را نام برد که هم خواص آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند و هم طعم و عطر عالی به غذا می‌بخشند؛ اما تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد در چیست؟ کدام‌یک از این دو روغن برای مصارف خانگی مناسب‌ترند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم هر کدام از این روغن‌ها چگونه تولید می‌شوند، چه خواص و ویژگی‌‌هایی دارند و کدام یک می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای آشپزخانۀ ایرانی باشد.

روغن زیتون چگونه به دست می‌آید؟

برای بررسی تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد، باید این دو نوع روعن را به‌خوبی بشناسید. روغن زیتون در چند مرحله به کمک بهترین تجهیزات ممکن به دست می‌آید.

در مرحلۀ اول، زیتون‌ها باید به طرق مختلفی شامل برداشت مکانیکی و دستی از درخت جدا شوند. زمان برداشت زیتون بر روی طعم نهایی روغن، تأثیر زیادی می‌گذارد.

جالب است بدانید زیتون‌هایی که سبز هستند و زود برداشت می‌شوند، روغنشان طعم قوی‌تری دارد و زیتون‌هایی که در پایان فصلِ برداشت چیده می‌شوند، طعم نهایی ملایم‌تری خواهند داشت. علاوه‌براین، زیتون‌های رسیده، روغن بسیار بیشتری نسبت به زیتون‌های سبز تولید می‌کنند.

در مرحلۀ بعد، نوبت به شستن و مرتب‌کردن زیتون‌ها می‌رسد. ابتدا باید برگ‌های اضافی جدا شوند. برای تمیزکردن زیتون‌ها، تنها از آب استفاده می‌شود و به‌هیچ‌وجه نباید آن‌ها را به مواد شویندۀ شیمیایی آغشته کرد.

در مرحلۀ بعدی، زیتون‌ها باید خرد شوند. امروزه پیشرفت دستگاه‌ها، امکان استفاده از آسیاب چکشی و خمیرکردن زیتون‌ها را فراهم می‌کند. خمیر به‌دست‌آمده باید بدون حرارت، هم‌زده و یکدست شود که به آن مالاکساسیون می‌گویند.

در مرحلۀ بعدی، جامدات و مایعات باید به کمک دو سانتریفیوژ از خمیر جدا شوند. در مرحلۀ اول، سانتریفیوژ دکانتر روغن و آب را از جامدات زیتون جدا می‌کند و سپس سانتریفیوژ عمودی آب را از روغن جدا خواهد کرد. مواد جامد اضافی به کمک فیلتراسیون، حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از روغن خارج می‌شوند.

جالب است بدانید تمام روغن‌ها به مرحله فیلتراسیون نمی‌رسند و بخشی از آن‌ها به‌مدت چند ماه استراحت می‌کنند تا رسوب‌ها به تهِ ظرف بروند. روغن زیتون در مخازن مخصوص نگهداری می‌شود تا از آن در برابر نور، هوا و گرما محافظت شود.

در مرحلۀ نهایی نیز روغن براساس معیارهای شورای بین‌المللی زیتون، درجه‌بندی و برای فروش به بازار عرضه می‌شود. اگر سلامتی، الویت شما است، برای خرید روغن زیتون فرابکر می‌توانید به وب‌سایت ورژن مراجعه کنید.

نگهداری روغن مایع
نگهداری روغن مایع

بررسی تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد: روغن کنجد چگونه به دست می‌آید؟

روغن کنجد به‌شکل مکانیکی و با دو روش مختلف به دست می‌آید: روغن‌گیری با پرس سرد و روغن‌گیری با پرس گرم.

در روغن‌گیری با دستگاه پرس سرد اصلاً نباید از گرمای شدید استفاده کرد. قرار است کل عصارۀ دانه از آن خارج شود. واضح است که به کمک این روش می‌توان تمام اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین‌های دانه را استخراج کرد تا روغن کنجد تمامی خواص گیاه را داشته باشد. در این روش، از حرارت بسیار پایین استفاده می‌شود و در بیشترین حالت، ممکن است دما به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد. اگرچه راندمان تولید در پرس سرد پایین‌تر از گرم است؛ اما همین دمای پایین باعث می‌شود در فرایند استخراج روغن، کیفیت حفظ شود و محصول نهایی بسیار خالص و خوش‌طعم باشد.

در روغن‌گیری به کمک پرس سرد دانه‌های کنجد ابتدا باید حدود ۸ ساعت در آب نگهداری و بعد از آن در درمای بیش از ۱۰۰ درجۀ سانتیگراد گرم شوند. دقیقاً به‌دلیل اینکه کنجد در این مرحله دمای بالایی را تجربه می‌کند، دیگر نمی‌توان از آن به‌راحتی برای پخت غذا استفاده کرد. در این روش، کنجدها را پس از بودادن با دستگاه مخصوص، آسیاب می‌کنند تا ارده‌ای به رنگ قهوه‌ای تولید شود. روی ارده پس از چند ساعت روغنی به وجود می‌آید که همان روغن کنجد نهایی خواهد بود.

امروزه استفاده از این روش چندان توصیه نمی‌شود و شرکت‌های پیشرفته، هم برای افزایش کیفیت روغن و هم برای حفظ سلامتی مصرف‌کنندگان عمدتاً از روش روغن‌گیری با دستگاه پرس سرد استفاده می‌کنند؛ چراکه روغن‌گیری با پرس گرم بخش زیادی از خواص دانۀ کنجد را از بین می‌برد و موجب بروز بیماری‌های گوارشی و عروقی می‌شود. حال که تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد را دانستید و احتمالاً تصمیم خود را گرفته‌اید، برای خرید روغن کنجد فرابکر می‌توانید به وب‌سایت ورژن مراجعه کنید.

تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد در رنگ، طعم و بو

واضح‌ترین تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد را می‌توان طعم و بوی روغن‌ها دانست. ته‌مزۀ روغن کنجد بسیار شبیه به مزۀ خاک است. مزۀ‌ روغن زیتون کره‌ای، کمی تلخ و بعضاً شبیه به مزۀ سبزیجات است. بسیاری از ذائقه‌ها، مزۀ روغن زیتون را می‌پسندد و بالعکس بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند از روغن کنجد استفاده کنند.

تفاوت از نظر خواص و ارزش غذایی

دیگر تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد، در خواص و ارزش غذایی این دو روغن است. شاید برایتان عجیب باشد بدانید که اگرچه هر دوی این روغن‌ها دارای اسیدهای چرب غیراشباع مفید هستند؛ اما ارزش غذایی روغن زیتون بیشتر از روغن کنجد است؛ چراکه کلسیم و کولین بیشتری دارد. علاوه‌براین، ویتامین E و K روغن زیتون نیز بیشتر از روغن کنجد است. در نهایت هر دوی این روغن‌ها، ویتامین‌ها و خواص فوق‌العاده زیادی دارند و اگر طرز صحیح مصرف این دو را بدانید، می‌توانید از کلیه این خواص بهره ببرید.

تفاوت روغن زیتون و روغن کنجد از نظر تنوع

دیگر تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد در تنوع آن‌ها است. روغن زیتون از لحاظ تنوع، طیف گسترده‌تری از روغن کنجد را شامل می‌شود؛ چراکه روغن کنجد دو نوع معمولی و بوداده دارد و این در حالی است که روغن زیتون در انواع معمولی، بکر، فرابکر و … به بازار عرضه می‌شود.

نگهداری روغن مایع
نگهداری روغن مایع

مقایسه خواص و تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد برای پوست و مو

روغن کنجد و روغن زیتون هر دو خواص بی‌شمار و فوق‌العاده‌ای برای پوست و مو دارند که در ادامه هر یک را به تفکیک برمی‌شماریم.

خواص روغن کنجد برای پوست و مو

پیشگیری و درمان سفیدی زودرس

با استفاده از روغن کنجد و ماساژدادن آن بر روی پوست سر می‌توانید رنگ طبیعی موهای خود را حفظ و از سفیدشدن زودهنگام آن جلوگیری کنید.

بهبود وضعیت سلامت پوست

خواص آنتی باکتریایی، ضدالتهابی و آب‌رسانی روغن کنجد، آن را تبدیل به یک گزینۀ کاربردی برای بهبود سلامت پوست کرده است. این روغن، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که سموم محلول در آب را جذب می‌کنند و باعث حفظ سلامت پوست می‌شوند. علاوه‌براین، به کمک ماساژ دور چشم با روغن کنجد می‌توانید سیاهی و چروک دور چشم را از بین ببرید. همچنین روغن کنجد به ازبین‌بردن جوش و جای جوش‌ها کمک خواهد کرد.

بهبود زخم

ویتامین‌ها و خواص فوق‌العادۀ روغن کنجد در التیام زخم‌ها مؤثر است و از به‌وجودآمدن جای زخم (اسکار) جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از مضرات اشعه فرابنفش

روغن کنجد می‌تواند یک ضدآفتاب طبیعی باشد؛ چراکه خاصیت آنتی اکسیدانی آن باعث ایجاد لایه‌ای نازک بر روی پوست می‌شود و از آن در برابر اشعۀ آفتاب محافظت می‌کند.

افزایش سرعت رشد مو

جالب است بدانید روغن کنجد سرعت گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد و نتیجۀ آن، بهبود وضعیت رشد موها خواهد بود. علاوه‌براین، روغن کنجد می‌تواند ساقۀ موها را تغذیه کند و مشکلات مختلفی را مانند موخوره یا خشکی مو، از بین ببرد.

خواص روغن زیتون برای پوست و مو

بهبود وضعیت سلامت ناخن‌ها

با ماساژ ناخن به کمک مقداری روغن زیتون می‌توانید ناخن‌ها و پوست دست خود را تقویت کنید. این ماده، برای درمان شکنندگی و تقویت ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش رطوبت پوست و مو

اصلی‌ترین خاصیت روغن زیتون، قابلیت آب‌رسانی آن است. روغن زیتون حاوی مقادیر بسیار مناسبی ویتامین E و K است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از پوست در برابر اشعۀ خورشید و دیگر عوامل مخرب، محافظت می‌کند. علاوه‌براین، قدرت آب‌رسانی فوق‌العاده بالایی دارد و رطوبت پوست به کمک آن تأمین می‌شود.

بهبود وضعیت پوست

ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون از بروز بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و سرطان پوست محافظت می‌کنند. علاوه‌براین، خاصیت ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد و از این جهت هم می‌تواند برای پوست مفید باشد. همچنین شما می‌توانید برای پاک‌کردن آرایش صورت از این روغن، به‌ جای محصولات شیمیایی استفاده کنید.

جلوگیری از پیری زودرس

روغن زیتون بروز علائم پیری پوست مانند خشکی، چین‌وچروک و لک را به تأخیر می‌اندازد و می‌تواند یک ماسک طبیعی فوق‌العاده قدرتمند برای پوست صورت شما باشد.

کاربرد روغن زیتون و کنجد در پخت‌وپز و سرخ‌کردن

از روغن زیتون و کنجد به‌طورکلی برای طبخ با حرارت پایین می‌توان استفاده کرد؛ چراکه این دو روغن نقطۀ دود پایینی دارند و زیادازحد نباید حرارت ببینند. خصوصاً اگر روغن کنجدی که خریداری می‌کنید تحت پرس گرم تولید شده باشد، شما دیگر امکان استفاده از آن را در حرارت بالا جهت سرخ‌کردن مواد غذایی نخواهید داشت.

کاربرد روغن زیتون و روغن کنجد در سالاد

در مقایسه روغن زیتون با روغن کنجد باید به این نکته اشاره کنیم که هر دوی این روغن‌ها برای تهیه سالاد و چاشنی سالاد یک روغن بی‌نظیر، خوش‌طعم، مقوی و خوش‌عطر محسوب می‌شوند. این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد که مزۀ کدام‌یک از روغن‌ها را بیشتر دوست داشته باشید و بخواهید از آن‌ برای آماده‌سازی سالاد استفاده کنید.

مضرات روغن زیتون

همان‌طور که خواندید روغن زیتون فواید بسیار زیادی دارد؛ اما مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند مضراتی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید این روغن را به اندازۀ لازم و مناسب در طول برنامۀ غذایی خود مصرف کنید. مضرات مصرف بیش‌ازحد روغن زیتون عبارت‌اند از:

  • ایجاد جوش و آکنه؛
  • تحریک پوست، ایجاد راش پوستی، التهاب، خارش و حساسیت؛
  • آلرژی تنفسی؛
  • مشکلات گوارشی و اسهال؛
  • ایجاد سنگ صفرا و کلیه؛
  • اضافه‌وزن؛
  • افت فشار و قند خون؛
  • اختلال در عملکرد قلب، کبد و کلیه؛
  • تحریک روده و ایجاد سرطان رودۀ بزرگ؛
  • خون‌ریزی معده؛
  • سرطان سینه.

مضرات روغن کنجد

روغن کنجد نیز مانند روغن زیتون اگر بیش‌ازاندازه مصرف شود ممکن است مضراتی را به همراه داشته باشد:

  • تحریک رودۀ بزرگ و ایجاد سرطان؛
  • رسوب چربی در کبد؛
  • ایجاد مشکلات گوارشی؛
  • خطر سقط جنین؛
  • مشکلات هورمونی؛
  • عفونت آپاندیس؛
  • آلرژی؛
  • التهاب پوست و خارش.

تفاوت قیمت روغن کنجد با روغن زیتون

برخی، این پرسش را مطرح می‌کنند که روغن زیتون بخریم یا روغن کنجد؟ منظورشان بیشتر تفاوت قیمت این دو روغن است. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم قیمت این دو روغن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و این به شما بستگی دارد که بخواهید از چه خواصی بهره ببرید و یا طعم و عطر کدام‌یک از این روغن‌ها را دوست داشته باشید.

سخن پایانی

مصرف روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا کنجد از سوی پزشکان بسیار توصیه می‌شود؛ چراکه روغن‌های گیاهی خواص فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند رژیم غذایی شما را مملو از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها کنند؛ اما تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد، موضوعی است که بایستی به‌دقت بررسی کنید تا انتخاب مناسب خودتان را داشته باشید. توصیه می‌کنیم پیش‌از خرید و مصرف روغن مد نظرتان، حتماً به توضیحات گفته‌شده توجه کنید.

منبع +

پرسش و پاسخ

برای سرخ‌کردن، روغن زیتون بهتر است یا روغن کنجد؟

بهتر است از این دو روغن برای سرخ‌کردن عمیق مواد غذایی استفاده نشود؛ اما اگر قصد استفاده از آن‌ها را دارید، باید بدانید نقطه دود این دو روغن نزدیک به یکدیگر است و توصیه می‌کنیم حتماً در حرارت پایین، از آن‌ها استفاده کنید.

برای مو روغن کنجد بهتر است یا روغن زیتون؟

هر کدام از این روغن‌ها خواص فوق‌العاده‌ای دارند و بستگی دارد بخواهید به چه منظوری از آن استفاده کنید. اگر هدفتان افزایش سرعت رشد موها است، روغن کنجد بهترین گزینه است و اگر هدفتان آبرسانی است، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

تفاوت روغن زیتون با روغن کنجد چیست؟ کدام یک بهتر است؟

با خواص این دو روغن فوق‌العاده آشنا شدید. هر دوی این روغن‌ها فواید زیادی دارند و توصیه می‌کنیم با توجه به ذائقه‌تان آن‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط