ورژن

خواص روغن ذرت خالص و ارزش غذایی آن چیست؟

خواص روغن ذرت خالص و ارزش غذایی آن چیست؟

روغن ذرت یک روغن گیاهی خالص، مقوی و مغذی است که خواص بی‌شماری دارد و به توصیۀ پزشکان، بهتر است جایگزین روغن‌های حیوانی و معمولی رایج در منازل ایرانی شود. دلیل این توصیه، خواص روغن ذرت و فواید مختلفی است که این روغن خوش‌طعم برای بدن انسان دارد. در ادامه قصد داریم اصلی‌ترین خواص روغن ذرت خالص و فواید این روغن گیاهیِ مقرون‌به‌صرفه و دردسترس را برایتان شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

فواید روغن ذرت برای پوست

یکی از اصلی‌ترین خواص روغن ذرت، کاربردهای فراوان آن برای پوست است. این روغن می‌تواند یک گزینۀ عالی و مطلوب برای رفع مشکلات پوستی باشد. خواص این روغن برای پوست عبارت‌اند از:

مرطوب‌کنندۀ طبیعی

روغن جوانۀ ذرت، یک روغن بسیاری مغذی حاوی مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6، امگا 9 و همچنین ویتامین E است که تمامی این مواد نقش مؤثری در تقویت پوست و بهبود وضعیت آن ایفا می‌کنند. روغن ذرت می‌تواند یک مرطوب‌کنندۀ طبیعی برای درمان خشکی پوست باشد و با محافظت از غشای سلولی آسیب‌دیده و بهبود وضعیت آن، از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. علاوه‌براین، روغن ذرت سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده، ویتامین‌ها، فیتواسترول‌ها و … است. تک‌تکِ این ترکیبات برای مراقبت از پوست و جلوگیری از مشکلات پوستی مؤثرند و موجب جوان‌شدن و آب‌رسانی به پوست می‌شوند.

درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که از یک خشکی ساده شروع می‌شود. نتیجۀ این بیماری، ایجاد زخم‌های شدید و ملتهب خواهد بود. روغن ذرت به‌دلیل دارابودن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می‌تواند به‌عنوان یک ضدعفونی‌ک عمل کند و جهت درمان پسوریازیس مؤثر باشد.

درمان عفونت‌های پوستی

روغن ذرت با مقادیر بالای ویتامین‌های A, E ،C و امگا 3، قادر است کلیۀ عفونت‌های پوستی را از بین ببرد. علاوه‌براین، روغن ذرت از کلیۀ زخم‌های عفونی مراقبت می‌کند و روند درمان آن‌ها را سرعت می‌بخشد.

رفع تیرگی پوست

ویتامین E موجود در روغن ذرت، یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که از پوست در برابر آلودگی‌های خارجی و البته انواع عفونت‌های داخلی مراقبت می‌کند. علاوه‌براین، ویتامین E یک مادۀ فوق‌العاده مؤثر برای رفع تیرگی‌های پوست و روشن‌شدن نقاطی مانند اطراف چشم و کشالۀ ران‌ها است.

خواص روغن ذرت
خواص روغن ذرت

خواص روغن ذرت برای مو

علاوه‌بر پوست، روغن ذرت خواص بی‌شماری نیز برای مو دارد. برخی از خواص این روغن مفید عبارت است از:

آب‌رسانی به مو

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در روغن ذرت سبب می‌شوند این روغن به‌عنوان یک ماسک موی طبیعی برای آب‌رسانی به موها و جلوگیری از شکننده‌شدن آن‌ها شناخته شود.

پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو یک معضل بسیار مهم برای برخی از افراد محسوب می‌شود و جالب است بدانید ویتامین K موجود در روغن ذرت به پیشگیری از ریزش مو، کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید تنها به کمک خواص روغن ذرت و چند قطره از آن و ماساژ پوست سر، هم فولیکول‌های موهایتان را تقویت کنید و هم از ریزش آن‌ها جلوگیری کنید.

تقویت پوست کف سر

مقادیر فراوان ویتامین E موجود در روغن ذرت باعث بهبود گردش جریان خون و مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌شود و نتیجۀ این امر، تقویت پوست کف سر خواهد بود.

خواص روغن ذرت برای سلامتی

علاوه بر پوست و مو، روغن ذرت، خواص مصرفی بی‌شماری برای سلامت بدن انسان دارد که در این بخش، مهم‌ترین این خواص را معرفی خواهیم کرد.

کاهش چربی خون

مصرفِ به‌اندازۀ روغن ذرت در رژیم غذایی، باعث کاهش ملموس سطح چربی خون و کلسترول بد (LDL) خواهد شد. ازاین‌جهت، به بیماران درگیر با این مشکل، مصرف این روغن در طول هفته پیشنهاد می‌شود.

کنترل دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت در هر سطحی هستند، بهتر است جهت کنترل قند خون خود، رژیم غذایی مناسبی داشته باشند. متأسفانه روغن‌ها، برخلاف لذیذبودن، برای افراد مبتلا به دیابت، ضرر دارند؛ بنابراین، مصرف انواع روغن برای این دسته از افراد، باید کاهش پیدا کند. در این میان، روغن ذرت نسبت دیگر روغن‌ها، دارای ضرر کمتر و فواید بیشتری برای افراد دیابتی است و می‌تواند یک گزینۀ سالم، ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه باشد.

تقویت استخوان

بافت استخوانی بدن به‌دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری‌های مختلف، دچار مشکلاتی مانند پوکی می‌شود که خطر شکستگی را در اثر ضربه‌دیدن بالا می‌برد. محققان ثابت کرده‌اند که اسیدهای چرب غیراشباع می‌توانند این معضل را درمان کنند. جالب است بدانید که یکی از خواص روغن ذرت این است که مملو از مقادیر مناسب امگا 3، امگا 6، اسیدهای چرب مفید و ویتامین D است و می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها مؤثر باشد.

سلامت گوارش

وضعیت گوارش در سلامتی و وضعیت عمومی افراد تأثیر زیادی دارد. فیبر یکی از مفیدترین مواد معدنی است که باید به بدن انسان برسد. فیبر موجود در روغن ذرت یکی از اصلی‌ترین موادی است که به هضم غذا کمک می‌کند. شاید برایتان عجیب باشد بدانید حدود ۴ درصد از فیبر موردنیاز روزانۀ شما به کمک تنها یک فنجان از روغن ذرت تامین می‌شود و توصیه می‌کنیم حتما جهت جلوگیری از مشکلاتی مانند بواسیر، یبوست، سرطان رودۀ بزرگ و دیگر مشکلات گوارشی حتماً مصرف روغن ذرت را در برنامۀ هفتگی خود بگنجانید.

خواص روغن ذرت
خواص روغن ذرت

سایر خواص روغن ذرت در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، روغن ذرت، خواص درمانی دیگری نیز دارد. بهبود عملکرد سیستم قلب‌وعروق، کاهش وزن و پیشگیری از رماتیسم و سایر بیماری‌های مزمن، بخش دیگری از خواص درمانی این روغن مفید، خوش‌طعم و خوش‌عطر است. کافی است طریقه مصرف روغن ذرت را در رژیم غذایی بشناسید و در طول هفته از آن استفاده کنید.

ارزش غذایی روغن ذرت

ارزش غذایی روغن ذرت بسیار بالا است و در ۱۰۰ گرم از این روغن، ۹۰۰ کیلو کالری انرژی، ۱۴ گرم اسیدهای چرب غیراشباع، ۱۵ درصد ویتامین E، ۱۰۰ گرم چربی، ۱ گرم امگا ، حدود ۶۰ گرم امگا۶ و حدود ۳۰ گرم امگا۹ وجود دارد.

روغن ذرت برای چه غذاهایی مناسب است؟

روغن ذرت یکی از بهترین روغن‌ها برای پخت‌وپز، سالاد و سرخ‌کردن است و می‌توان مهم‌ترین ویژگی آن را نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، نقطۀ دود مناسب آن دانست. همان‌طور که می‌دانید روغن یکی از اصلی‌ترین مکمل‌های هر وعدۀ غذایی است و انسان از سنین کودکی تا پایان عمر از این مکمل استفاده می‌کند. یقیناً، این بازۀ زمانی با توجه به خطرات روغن می‌تواند مشکل‌آفرین باشد، خصوصاً که امروزه روغن‌های تقلبی در بازار حسابی جولان می‌دهند.

روغن‌های غیربهداشتی، اصلی‌ترین عامل بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها هستند. اگر دوست دارید زندگی سالمی داشته باشید و از شر عمده بیماری‌ها در امان باشید، باید از مصرف روغن‌های مضر و بی‌فایده خودداری کنید. روغن‌های گیاهی مانند روغن ذرت خالص پخت و پز می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای طبخ بهترین غذاها در منزل، رستوران، کافه و … باشد. علاوه‌براین، اگر به غذاهای سرخ‌کردنی علاقه‌مند هستید، با خرید روغن ذرت سرخ کردنی می‌توانید خیال خود را از مصرف بهترین روغن ذرت برای سرخ‌کردن که هم مغذی، هم مقوی و هم سالم باشد راحت کنید.

خواص روغن ذرت
خواص روغن ذرت

روغن ذرت تراریخته مضر است یا خیر؟

بیشتر مخالفان روغن تراریخته، اعتقاد دارند که این روغن‌ها سرطان‌زا هستند و می‌توانند مشکلات زیادی را برای سلامتی انسان به وجود بیاورند. مضرات روغن ذرت تراریخته از نظر این محققان به شرح زیر است:

  • مادۀ حساسیت‌زایی که در روغن‌ ذرت‌های تراریخته وجود دارد، از طریق مصرف آن در طول رژیم غذایی وارد بدن و سیستم ایمنی انسان می‌شود و می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را به‌همراه داشته باشد.
  • با توجه به ناشناخته‌بودن روغن‌های تراریخته و شیوۀ تولید آن‌ها، ممکن است پروتئین موجود در روغن‌های تراریخته، تبدیل به ترکیبات سمّی شود. این ترکیبات سمّی می‌توانند در متابولیسم بدن اختلال ایجاد کنند و در موارد شدیدتر باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان شوند.
  • ازآنجاکه ژن روغن‌های تراریخته از ویروس‌ها و باکتری‌ها گرفته می‌شود ممکن است این ژن‌ها به بدن انسان هم منتقل شوند.

تفاوت خواص روغن ذرت صنعتی با روغن‌ ذرت خانگی

روغن‌های ذرت صنعتی حاوی مقادیر بسیار مناسبی از چربی غیر اشباع، امگا۳، امگا۶ ، امگا۹ و ویتامین E هستند و این ترکیبات تحت جدی‌ترین نظارت‌های حرفه‌ای و تخصصی توسط متخصصان بزرگ تغذیه در کارخانه‌ها آماده می‌شود. در حقیقت خط تولید شرکت‌ها و برندهای تجاری معتبر درصدد این هستند که بتوانند با استفاده از دانش روز دنیا و پیشرفته‌ترین تجهیزات، روغن‌های گیاهی باکیفیتی را تولید و به بازار عرضه کنند. یقیناً این هدف، بدون حضور متخصصان تغذیه محقق نمی‌شود و نظر کارشناسیِ این متخصصان است که باعث کیفیت بالایِ نهاییِ خط تولید می‌شود.

تا اینجا با خواص و فواید روغن ذرت آشنا شدید. جالب است بدانید استفاده از خواص روغن ذرت زمانی امکان‌پذیر می‌شود که روغنِ باکیفیت، با ترکیباتِ اصولی و مقادیرِ مناسبی از هر مادۀ مغذی به دست شما برسد؛ بنابراین اگرچه برخی از افراد، امکان تولید روغن از گیاه ذرت در خانۀ خود را دارند؛ اما باید بدانید روغن‌های خانگی، فاقد ترکیبات اصولی هستند و در بیشتر مواقع سطح چربی مضرشان بسیار بیشتر از مواد مغذی و معدنی است. این مسئله، سبب بروز بیماری‌های مختلف پوستی، گوارشی، قلبی، عروقی و … می‌شود و در طولانی‌مدت می‌تواند خطرات جدی به‌همراه داشته باشد. توصیه می‌کنیم حتی‌المقدور از روغن‌های گیاهی صنعتی در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

خواص روغن ذرت
خواص روغن ذرت

سخن پایانی

مصرف روغن‌های گیاهی به‌ویژه روغن ذرت در رژیم غذایی روزانه بسیار ضروری است. متخصصان، به دلایل گوناگون توصیه می‌کنند این روغن‌ها جایگزین روغن‌های معمولی و حیوانی شوند. توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد خرید و بهره‌بردن از خواص روغن ذرت خالص را دارید حتماً با خواص و کاربردهای آن آشنا شوید و در نهایت سراغ یک برند تجاری و صنعتی معتبر و مطمئن بروید. روغن‌های خانگی نمی‌توانند خواص ویژۀ این گیاه را به شما برسانند.

منبع: +

پرسش و پاسخ

آیا می‌توان از روغن ذرت برای سرخ کردن استفاده کرد؟

روغن ذرت برخلاف دیگر روغن‌های گیاهی نقطۀ دود بالایی دارد و خوشبختانه می‌توان از آن برای سرخ‌کردن مواد غذایی نیز استفاده کرد.

آیا روغن ذرت تراریخته عوارض دارد؟

روغن‌های تراریخته به‌دلیل ناشناخته‌بودن ترکیباتشان ممکن است عوارضی به‌همراه داشته باشند و تحت حرارت، امکان تبدیل ترکیبات آن به ترکیبات سمّی وجود خواهد داشت.

روغن ذرت تصفیه‌شده بهتر است یا خام؟

پزشکان، مصرف روغن‌های ذرت تصفیه‌شدۀ صنعتی را به جای روغن‌های خام خانگی به‌دلیل ترکیبات غنی این روغن‌ها و تولید آن تحت‌نظر حرفه‌ای‌ترین متخصصان تغذیه، توصیه می‌کنند.

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط