ورژن

۱۰ کاربرد روغن زیتون فرابکر به غیر از آشپزی چیست؟

۱۰ کاربرد روغن زیتون فرابکر به غیر از آشپزی چیست؟

روغن زیتون خواص بی‌نظیری دارد و بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که اصلی‌ترین روغن آشپزخانۀ هر ایرانی، روغن زیتون باشد؛ اما جالب است بدانید که کاربرد روغن زیتون، تنها محدود به مصارف خوراکی نمی‌شود. این روغن بسیار مغذی و مقوی می‌تواند علاوه‌بر خواص بی‌نظیرش برای پوست، مو و بدن شما، دارای کاربردهایی در منزلتان نیز باشد! پزشکان طی تحقیقات فراوان به این نتیجه رسیده‌اند که روغن زیتون علاوه‌براینکه می‌تواند یک ماسک طبیعی برای صورت، بدن و موهای انسان باشد، می‌تواند بسیاری از مشکلات پوست و مو را نیز برطرف کند. افزون‌بر‌این، هنوز هم خواص و کاربردهای روغن زیتون به این موارد محدود نمی‌شود و شما حتی می‌توانید در منزلتان نیز از این روغن به‌عنوان یک مادۀ کاربردی استفاده کنید. در ادامه با ما همراه شوید تا خواص روغن زیتون فرابکر و کاربردهای فراوان آن را برایتان شرح دهیم.

کاربرد روغن زیتون در مراقبت از پوست و مو

روغن زیتون یکی از کاربردی‌ترین روغن‌ها برای مراقبت از پوست و مو محسوب می‌شود. برخی از کاربردهای این روغن اعجاب‌انگیز عبارت‌اند از:

کاربرد روغن زیتون
کاربرد روغن زیتون

پاک‌کنندۀ طبیعی آرایش

روغن زیتون یک پاک‌کنندۀ کاملاً طبیعی برای آرایش صورت به شمار می‌آید. جالب است بدانید که این روغن می‌تواند به‌راحتی و تنها در عرض چند ثانیه، آرایش شما را پاک کند. علاوه‌براین، استفاده از روغن زیتون به‌عنوان یک پاک‌کنندۀ طبیعی به شما کمک می‌کند بدون خشک‌شدن پوستتان روتین پوستی خود را انجام دهید.

کاربرد روغن زیتون در درمان آفتاب‌سوختگی

روغن زیتون یک محلول بسیار قوی و سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌هایی مثل توکوفرول است که کمک می‌کند آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید بر پوستتان ترمیم شود؛ بنابراین اگر دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، می‌توانید ابتدا پوست خود را با آب سرد بشویید و زمانی که هنوز پوستتان رطوبت دارد، چند قطره روغن زیتون به آن بزنید. با این کار، هم التهاب ناشی از آفتاب‌سوختگی از بین می‌رود و هم پوستتان دیگر خشک نمی‌شود.

کاهش چین‌وچروک پوست

زمانی که رادیکال‌های آزاد باعث ازبین‌رفتن سلول‌های سالم پوست می‌شوند، روند پیری پوست آغاز می‌شود و چین‌وچروک‌ها، خود را نمایان می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد، کلاژن و الاستین پوست صورت شما را از بین می‌برند و همچنین، خاصیت کشسانی پوستتان نیز نابود می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون به شما کمک می‌کنند از کلیۀ این حوادث جلوگیری کنید و باعث کندشدن روند پیری پوست شوید.

مرطوب‌کنندۀ پوست

در گذشته از روغن زیتون به‌عنوان یک مرطوب‌کنندۀ طبیعی و کاربردی استفاده می‌شده است؛ چراکه این روغن، سرشار از اسیدهای چرب مفیدی است که پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌کند. این کاربرد روغن زیتون برای سلامت و زیبایی، انکارناپذیر است و شما می‌توانید با مصرف روزانه دو قطره روغن زیتون، پوست خود را مرطوب کنید.

بهبود ترک‌های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن زیتون، بهبود ترک‌های پوستی است. ایجاد ترک‌های پوستی عموماً در میان بانوان رایج است و این عارضه به‌طور معمول با کاهش و افزایش وزن مداوم به وجود می‌آید. کمبود ویتامین‌های لازم نیز بر بروز این عارضه، دامن می‌زنند. روغن زیتون به‌عنوان یک منبع بسیار غنی از ویتامین E می‌تواند از پوست شما در برابر ترک‌های پوستی محافظت کند و تا حد زیادی آن‌ها را از بین ببرد. شما باید روغن زیتون را روی ترک‌های پوستی خود بمالید و اجازه دهید برای یک ساعت این روغن روی پوستتان باقی بماند. بعد از مدتی، نتایج جادویی آن را مشاهده خواهید کرد.

کاربرد روغن زیتون در درمان موخوره

روغن زیتون یک روغن طبیعی برای درمان موخوره و محافظت از موها محسوب می‌شود. این روغن به‌عنوان یک ماسک موی طبیعی می‌تواند رطوبت مورد نیاز موهای شما را تأمین کند و با این کار موخوره را از بین ببرد. برای درمان موخوره، کافی است چند قطره روغن زیتون را با انگشتان خود گرم کنید و سپس موهایتان را با آن ماساژ دهید.

ترمیم بافت مو و کاهش ریزش

یکی دیگر از خواص روغن زیتون برای سلامتی مو، کاهش ریزش و ترمیم بافت آسیب‌دیدۀ آن است. ماساژ پوست سر به کمک روغنی مانند روغن زیتون که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، باعث می‌شود که هم حجم موهایتان بیشتر شود و هم دچار بیماری آلوپسی آندروژنیک نشوید. در حقیقت، ماساژ کف سر با روغن زیتون، فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و با افزایش ضخامت موها، مقاومت آن‌ها را نیز در برابر ریزش، بیشتر می‌کند.

تقویت رشد مو

از کاربرد روغن زیتون برای رشد مو نمی‌توان حرف نزد! شاید برایتان عجیب باشد بدانید استفادۀ موضعی از اولئوروپین که یک ترکیب فعال زیستی در روغن زیتون است، چرخۀ رشد مو را تغییر می‌دهد و می‌تواند با تنظیم مسیرهای ژنتیکی رشد مو، این روند را تغییر دهد. آناژن، مرحلۀ فعال رشد مو محسوب می‌شود. در حقیقت، زمانی که ریشۀ موها با سرعت زیاد در حال تکثیر‌شدن هستند و به ساقۀ موهایتان اضافه می‌شوند، روند رشد تسریع پیدا می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، روغن زیتون سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است. موی انسان توانایی جذب چربی‌های غیراشباع را دارد و روغن زیتون هم یک منبع غنی از چربی‌های غیراشباع محسوب می‌شود. این یعنی، تمام روغن به تار موها نفوذ نمی‌کند و باعث چرب‌شدن بیش‌ازحد موها و کف سرتان نمی‌شود. علاوه‌براین، روغن زیتون مملو از ویتامین E است و این ویتامین، اصلی‌ترین مبارزه‌کننده، با رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شود. خواص ضدالتهابی روغن زیتون نیز به تقویت کف سر و رشد بیشتر موها کمک می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید از این روغن به‌عنوان یک ماسک طبیعی تقویت‌کنندۀ مو استفاده کنید.

کاربرد روغن زیتون در منزل

کاربرد روغن زیتون برای سلامت و زیبایی تنها بخشی از خواص این روغن مفید است و روغن زیتون می‌تواند در خانه نیز نقش کمک‌کننده‌ای ایفا کند. در ادامه به چند کاربرد این روغن در منزل که به شما کمک می‌کند کارهایتان سریع‌تر و باکیفیت‌تر انجام شوند، می‌پردازیم.

کاربرد روغن زیتون
کاربرد روغن زیتون

پاک‌کردن چسب باقی‌ماندۀ برچسب‌ها

روغن زیتون یک حلّال بسیار قوی است که می‌تواند هر آلودگی مزاحمی را از بین ببرد. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این روغن در منزل، ازبین‌بردن آلودگی‌های سطحی است که با هر حلّالی از بین نمی‌رود. برای‌مثال می‌توان از باقی‌ماندۀ چسب و برچسبِ سطوح نام برد. روغن زیتون می‌تواند در کسری از ثانیه، باقی‌ماندۀ برچسب‌ها و چسب‌ها را از سطوح مختلف پاک کند. کافی است به کمک یک قلم‌مو و یا پنبه، مقداری روغن زیتون را روی سطح مورد نظر بمالید و کمی منتظر باشید تا اثر کند. حال با یک کاردک کوچک و یا حتی دستمال، چسب را از سطح پاک کنید. روغن زیتون این فرایند را آسان‌تر خواهد کرد.

جلوگیری از زنگ‌زدگی تجهیزات فلزی

جهت جلوگیری از زنگ‌زدن فلزات و تجهیزات فلزی توصیه به روغن‌کاری آن‌ها می‌شود. شما می‌توانید مقداری روغن زیتون را روی سطح فلز بمالید و اجازه دهید که خشک شود. تجهیزات فلزی شما به‌این‌ترتیب از زنگ‌زدن، در امان خواهند ماند.

عوارض جانبی مصرف روغن زیتون برای بدن

با تمام خواص و کاربردهای بی‌نظیر و اعجاب‌انگیز روغن زیتون، مصرف بی‌اندازۀ این روغن می‌تواند عوارضی هم داشته باشد؛ بنابراین شما باید به شکل کنترل‌شده از آن استفاده کنید. عوارض جانبی مصرف نادرست روغن زیتون برای بدن عبارت است از:

  • ایجاد آکنه؛
  • ایجاد بثورات و راش‌های پوستی؛
  • ایجاد آلرژی مزمن؛
  • ایجاد جوش‌های سرسیاه؛
  • ایجاد التهاب؛
  • ایجاد سنگ کیسۀ صفرا؛
  • اسهال؛
  • ایجاد کبد چرب.

روغن زیتون برای ماساژ پوست

روغن زیتون یک روغن بسیار ایده‌آل برای ماساژ پوست و بدن است. اگر تجربۀ ماساژگرفتن داشته باشید، می‌دانید بدون یک روغن مناسب، نمی‌توان این فرایند را به‌خوبی انجام داد. در میان روغن‌های موجود، روغن زیتون می‌تواند یک گزینۀ فوق‌العاده محسوب شود؛ چراکه هم عموماً در دسترس است و هم در انواع بدون بو، تولید می‌شود. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید صورتتان را ماساژ دهید و یا بدنتان. حتی فرقی نمی‌کند که شخص ماساژگیرنده، کودک است یا بزرگسال! روغن زیتون با خواص بی‌نظیر موضعی‌اش می‌تواند یک گزینۀ فوق‌العاده عالی برای ماساژ باشد.

کاربرد روغن زیتون
کاربرد روغن زیتون

سخن پایانی

روغن زیتون برای بدن انسان ماده‌ای مقوی و فوق‌العاده مؤثر محسوب می‌شود. کاربرد روغن زیتون نه‌تنها به‌عنوان یک مادۀ خوراکی که به‌عنوان یک روغن خانگی، ماسک موی طبیعی و ماسک صورت بی‌نظیر مطرح می‌شود و شما می‌توانید از تک‌تکِ کاربردهای آن نهایت استفاده را ببرید.

منبع +

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط