ورژن

آیا از روغن فرابکر می توان برای سرخ کردن استفاده کرد؟ چرا؟

همان­طور که می‌­دانید، کمتر غذایی یافت می­شود که بتوان آن را بدون استفاده از روغن، پخت. همچنین استفاده از روغن موجب خوش­‌طعم شدن غذا می­‌شود. بنابراین مهم است که از سلامت روغن مورد استفاده خود، اطمینان حاصل کنید. زمانی که از داشتن یک رژیم غذایی سالم صحبت می­شود، نام روغن فرابکر بیش از سایر روغن‌­ها به میان می‌­آید. روغن­‌های فرابکر خالص­‌ترین و پرخاصیت‌­ترین انواع روغن­‌های گیاهی زیتون هستند. این امر به نحوه تولید آن­ها باز می­‌گردد؛ در هنگام تولید روغن­‌های فرابکر از روشی استفاده می­شود که طی آن، خواص روغن و عطر و طعم طبیعی آن حفظ شود.ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کاربرد روغن فرابکر چیست؟ آیا می­توان برای پخت­‌وپز یا سرخ کردن مواد غذایی از روغن فرابکر استفاده کرد؟ تفاوت بین روغن بکر و فرابکر چیست؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد؛ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

انواع روغن گیاهی بر اساس کاربرد آن­ها

روغن‌­های گیاهی بر اساس نحوه تولید، به انواع مختلفی تقسیم می­شوند، که در ادامه به آن­ها می‌­پردازیم:

روغن فرابکر (تصفیه‌نشده)

تفاوت روغن فرابکر با سایر روغن‌های گیاهی در نحوه‌ی استخراج روغن است. اگر روغن پس از استخراج تصفیه نشده و در تولید آن از هیچ­گونه فرایند شیمیایی یا ماده‌ی افزودنی استفاده نشود، روغن فرابکر نام می­‌گیرد. خلوص این روغن، طعم، رنگ و عطری طبیعی به آن می‌­بخشد که این عطر و طعم، به گیاهی که از آن استخراج شده است یعنی زیتون، شباهت دارد. روغن­‌های زیتون فرابکر به دلیل خالص بودن، طعم و عطر قوی­‌تری نسبت به سایر انواع روغن، مانند روغن بکر و روغن تصفیه‌شده دارند. با توجه به این‌که به طور کلی روغن فرابکر مخصوص زیتون است، روغن زیتون فرابکر طعم و بوی طبیعی این گیاه را در خود دارد. روغن فرابکر طی فرایندی به نام پرس سرد از انواع گیاهان به شکل طبیعی به دست می­آید و دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن انسان است همین مسئله، باعث تفاوت کاربرد روغن فرابکر با روغن‌های سرخ‌کردنی می‌شود.

روغن بکر

فرآیند تولید روغن بکر شبیه به روغن فرابکر است، به این معنی که در استخراج روغن بکر هم از مواد شیمیایی و گرما استفاده نمی­‌شود. تفاوت روغن بکر و روغن فرابکر در میزان اسید چرب آزاد موجود در روغن است. روغن بکر نسبت به روغن فرابکر، دارای اسید چرب آزاد بیشتری است. همچنین طعم و مزه روغن بکر کمتر از روغن فرابکر است. اما به طور معمول در روش روغن گیری، این دو روغن تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

روغن تصفیه‌شده

برای استخراج روغن تصفیه‌شده از گیاهان، از افزودنی‌های شیمیایی و گرما استفاده می‌شود. درواقع این نوع روغن­‌گیری تحت حرارت و توسط پرس گرم انجام می‌­شود. این امر موجب تغییراتی در میزان مواد مغذی موجود در روغن شده و طعم و عطر روغن را هم تغییر می­‌دهد. روغن تصفیه‌شده نسبت به روغن فرابکر و روغن بکر دارای اولئیک اسید بالاتری است. این روغن رقیق­‌تر از روغن فرابکر و بکر است؛ همچنین رنگ روشن‌­تری دارد. برای افرادی که نسبت به طعم و عطر قوی روغن­‌های فرابکر و بکر حساس هستند، روغن تصفیه‌شده انتخاب بهتری است، زیرا عطر و طعم ملایم­‌تری دارد.

تفاوت روغن زیتون بکر و فرابکر

چرا روغن فرابکر برای سرخ کردن مناسب نیست؟

همان­طور که پیش‌­تر گفته شد روش تولید روغن فرابکر با روغن تصفیه‌شده متفاوت است. تولید روغن فرابکر با فشار دستگاه مکانیکی و بدون استفاده از گرما و مواد افزودنی، صورت می­گیرد. به همین دلیل روغن فرابکر دارای ارزش غذایی بالاتر و طعم و عطر بکر و طبیعی گیاهان است. همچنین روغن فرابکر نقطه دود پایین­‌تری نسبت به انواع تصفیه‌شده روغن‌­ها دارد. از طرفی روغن پس از حرارت دیدن و رسیدن به نقطه دود، ساختار منسجم خود را از دست می‌­دهد و با فرایندهای شیمیایی مواد سمی و مضر تولید می­کند؛ بنابراین روغن­‌های فرابکر به دلیل نقطه دود پایین‌­تر نسبت به روغن تصفیه‌شده، برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیستند.

کاربرد روغن فرابکر در پخت‌و‌پز چیست؟

بین تمام انواع روغن­‌های گیاهی زیتون، روغن زیتون فرابکر از بیشترین خواص برای سلامتی برخوردار است و به همین دلیل برخی از آن به عنوان اکسیر سلامتی یاد می­‌کنند. از آنجایی که در تولید روغن فرابکر از هیچ ماده افزودنی استفاده نمی­‌شود، این روغن­‌ها از درجه خلوص بالایی برخوردارند. بنابراین اگر هدف شما تهیه روغنی برای بهبود سلامت و خانواده‌­تان باشد، کاربرد روغن زیتون فرابکر برای پخت‌وپز غذا بهترین راه است. روغن فرابکر با برخورداری از ریزمغذی­‌های مهم برای سلامتی بدن مانند انواع ویتامین، چربی‌­های ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 و آنتی‌­اکسیدان­‌ها، یکی از مواد غذایی مهم در آشپزخانه منزل شما محسوب می‌­‌شود. از این روغن می‌­توان برای پخت‌­وپز و تفت ملایم با حرارت پایین برای درست کردن انواع غذاها استفاده نمود. همچنین نمی­‌توان از کاربرد روغن زیتون فرابکر در تهیه سالادی خوش طعم و پرخاصیت چشم­‌پوشی کرد.

البته این روغن طعم و عطر طبیعی زیتون از آن را دارد؛ اگر این طعم برای شما غیرقابل تحمل است، می­‌توانید از انواع روغن بکر یا تصفیه‌شده استفاده کنید.

از چه روغنی برای سرخ کردن باید استفاده کنیم؟   

سرخ کردن مواد غذایی شامل دو نوع تفت دادن ملایم و سرخ کردن عمیق می­شود. برای تفت دادن سطحی مواد غذایی می­‌توان از روغن‌­هایی که دارای نقطه دود پایین­‌تری هستند، استفاده کرد. برای این کار روغن ذرت گزینه‌ی مناسبی محسوب می­‌شود.

طی فرایند سرخ کردن عمیق، مواد غذایی در روغن داغ به طور کامل فرو می­روند  و مدت زمان بیشتری در معرض حرارت قرار می­‌گیرند. برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی به دمایی در حدود 176 تا 190 درجه سانتی‌گراد نیاز داریم. بنابراین روغنی برای سرخ کردن مناسب است که با رسیدن به این دما ساختار خود را حفظ کرده و طی این فرایند با سوختن روغن، مواد سمی تولید نشود. بنابراین باید به سراغ روغنی بروید که بالاترین نقطه دود را دارد. در میان انواع روغن­‌های گیاهی، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن زیتون سرخ کردنی سه مورد از بهترین گزینه­‌ها هستند. در ضمن، هنگام سرخ کردن مواد غذایی با این روغن­‌ها، باید به دمای مناسب سرخ کردن توجه کنید تا خیلی کم یا بیش از حد نباشد. پایین بودن دما، موجب نفوذ روغن به داخل غذا می­شود و بیش از حد بودن دما هم ممکن است موجب سوختن و اکسید شدن روغن شود. این امر باعث تولید مواد مضر شده و اثرات زیان‌­باری برای سلامتی انسان به همراه دارد.

چرا انتخاب روغن زیتون فرابکر باید با دقت انجام شود؟

آن­چه روغن زیتون فرابکر را متمایز می‌­کند، نحوه‌ی تولید این روغن است که در فرایند استخراج آن هیچ نوع حرارت یا ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار نمی­‌گیرد و طعم و بویی اصیل و بکر را برای شما تداعی می­‌کند. به همین دلیل باید در هنگام انتخاب روغن فرابکر دقت زیادی داشته باشید. چنان­چه فرایند تولید روغن به درستی صورت نگرفته باشد، نه تنها حاوی مواد مغذی نیست؛ بلکه می­تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. یکی از روش‌­هایی که می‌­توان برای تشخیص روغن اصل استفاده کرد، توجه به بسته­‌بندی و درج نشان استاندارد و کنترل کیفی محصولات است. همچنین توجه به تاریخ تولید و انقضا، می­تواند به شما در هنگام انتخاب روغن زیتون فرابکر مرغوب کمک کند. هرچه تاریخ تولید روغن به زمان حال نزدیک­‌تر باشد؛ به معنی تولید روغن تازه‌­تر و باکیفیت‌­تر است.

روغن زیتون فرابکر برای پخت‌و‌پز

تاثیر بر سلامتی

از آنجایی که انتخاب روغن زیتون فرابکر مرغوب بر روی سلامتی شما تاثیر بسیاری دارد؛ باید در انتخاب روغن فرابکر باکیفیت دقت کنید. روغن‌های فرابکر، با دارا بودن کمترین میزان فرآوری، شما را از بیشترین خواص دانه‌ها و میوه‌های روغنی بهره­‌مند می­کنند. برای مثال روغن زیتون فرابکر، آنتی اکسیدان بیشتری از روغن زیتون معمولی دارد. آنتی اکسیدان­‌ها با مهار رشد سلول­‌های سرطانی، از انواع سرطان پیشگیری می­‌کنند. 

از جمله دلایل کاربرد روغن زیتون فرابکر در انواع روش های پخت‌­وپز مواد غذایی می­‌توان به تاثیرات مهم آن­ها بر روی سلامتی اشاره کرد. روغن­‌های فرابکر ضمن داشتن طعم و عطر طبیعی و دلپذیرتر، مواد شیمیایی کمتری دارند. همچنین منبع غنی برای ویتامین­‌ها، آنتی‌­اکسیدان­‌ها و دیگر مواد مغذی محسوب می‌­شوند.

نتیجه‌گیری       

در میان انواع روغن‌­های گیاهی زیتون، روغن­‌های فرابکر، خالص­‌ترین نوع محسوب می­‌شوند. به دلیل اینکه در تولید این روغن‌­ها از هیچ­گونه ماده شیمیایی یا حرارت استفاده نمی­شود، مواد مغذی و طعم و عطر خود را حفظ می­‌کنند. این امر موجب خواص بی­‌نظیر آن­ها برای سلامتی بدن انسان می‌­شود. همان­طور که در این مقاله ذکر شد؛ می‌­توان از روغن زیتون فرابکر در هنگام پخت‌­و­پز انواع غذاها و سرخ کردن ملایم یا تفت دادن مواد غذایی با حرارت پایین استفاده کرد. البته کاربرد روغن فرابکر به همین‌­جا ختم نمی‌­شود و به­‌عنوان چاشنی و افزودنی برای سالاد نیز، یکی از گزینه­‌های مطلوب و پرطرفدار به شمار می­‌آید. به یاد داشته باشید هرگز از این روغن برای سرخ کردن عمیق مواد غذایی استفاده نکنید، زیرا ممکن است در معرض حرارت بالا، اکسید شده و ساختار آن دچار تغییر شود؛ این امر موجب تولید مواد سمی و مضر خواهد شد.           

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط