ورژن

تفاوت روغن زیتون اصلی و تقلبی و راه تشخیص آن

روغن زیتون فرابکر ورژن

همیشه از اثرات معجزه‌آسای روغن زیتون شنیده‌ایم؛ اما هیچ‌کس به ما نمی‌گوید که این معجزات را نمی‌شود از روغن تقلبی انتظار داشت! برای اینکه بتوانید از خواص و فواید روغن زیتون بهره ببرید، باید دنبال نوع اصلی‌اش باشید چراکه روغن تقلبی نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه قطعا سلامتی شما را تهدید خواهد کرد چون ممکن است شما با این تصور که در حال مصرف یک روغن سالم هستید آن را در همه غذاها و سالادها بریزید. اما چطور تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی را تشخیص دهیم؟ در ادامه مقاله این موضوع را بررسی می‌کنیم و به معرفی کامل این روغن و خواص آن خواهیم پرداخت.

معرفی روغن زیتون و اهمیت مصرف آن

روغن زیتون، یک روغن مفید و سرشار از ترکیبات مختلف است که فواید زیادی برای بدن دارد؛ فوایدی مانند پیشگیری از دیابت نوع ۲ یا ابتلا به بیماری‌های قلبی و …. این روغن یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده رژیم غذایی مدیترانه‌ای است؛ رژیمی که یکی از سالم‌ترین الگوهای غذایی در جهان به شمار می‌رود.

روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و K است. آنتی‌اکسیدان با التهابات در بدن مبارزه می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، التهابی و قلبی را کاهش می‌دهد.

سکته مغزی به‌دلیل اختلال در جریان خون به مغز، لخته‌شدن خون یا خونریزی اتفاق می‌افتد. یک بررسی بزرگ روی ۸۴۱ هزار نفر نشان داد، روغنی که از زیتون گرفته می‌شود، تنها منبع چربی غیراشباعی است که خطر سکته و بیماری قلبی را کم می‌کند. در مطالعات مختلف ثابت شد، کسانی که از این نوع روغن در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند، کمتر در خطر سکته قلبی قرار دارند.

حتما بارها و بارها از خواص این روغن بر پوست و مو شنیده‌اید. با مصرف آن، یک نوع سپر مرطوب‌کننده روی پوست شما قرار می‌گیرد که پوست را در تمام طول شب تغذیه می‌کند. این روغن گیاهی، حاوی اسیدهای چرب ضروری است که پوست خشک را بازسازی می‌کند و آن را صاف و لطیف نگه می‌دارد. اگر هنگام خواب از آن استفاده کنید، با پوستی ابریشمی از خواب بیدار خواهید شد.

.

فرآیند تولید و تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی چیست؟

حالا که کمی با خواص این روغن آشنا شدید، بهتر است سراغ روند تولید آن برویم. برای تولید روغن گیاهی اصل، ابتدا زیتون‌ها را می‌شویند و تمام برگ‌ها و آشغال‌های اضافی را از آن جدا می‌کنند. بعد با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، زیتون‌ها را له می‌کنند تا روغن آن آزاد شود. سپس، نوبت به ردکردن آن از صافی می‌رسد تا یک روغن شفاف به دست بیاید. در شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان با نام تجاری ورژن، فرآیند روغن‌گیری تماما با ماشین و به‌صورت بهداشتی انجام می‌شود.

روغن زیتون فرابکر ورژن

در فرآیند تولید روغن زیتون تقلبی، آن را با سایر روغن‌های ارزان و بی‌کیفیت ترکیب می‌‌کنند، روغن‌هایی مانند روغن آفتابگردان. روغنی که در غذا استفاده می‌کنید می‌تواند تضمین‌کننده سلامتی شما و یا برعکس، دشمن سلامتی باشد. بنابراین همواره برای خرید روغن زیتون فرابکر از برندهای شناخته‌شده و معتبر که از روش‌های سالم برای تولید محصولات‌شان استفاده می‌کنند، خرید کنید.

ویژگی‌های روغن زیتون اصل

روغن زیتون واقعی باید بوی تازگی داشته باشد. زمانی که آن را بو می‌کنید، باید حس خوبی در مشام‌تان تجربه کنید. روی بسته‌بندی روغن اصل، فقط نباید تاریخ انقضا چاپ شده باشد. بلکه باید تاریخ تولید را نیز در کنار تاریخ انقضا، مشاهده کنید. این تاریخ‌ها، باید حداکثر برای ۱۸ ماه قبل باشند. بسته‌بندی را فراموش نکنید.

به قیمت توجه کنید. نوع اصل این روغن نسبتا گران‌قیمت است و اگر قیمتی پایین‌تر از حد معمول دیدید بهتر است آن را نخرید. هنگام خرید، دنبال عبارت فرابکر بگردید. این عبارت مشخص می‌کند روغنی که در دست دارید، هیچ ناخالصی ندارد و به روش پرس سرد تولید شده و خواص و کیفیت زیتون حفظ شده است. این مورد اصلی‌ترین تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی است.

روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل

با ویژگی‌های این روغن اصیل آشنا شدید. از این ویژگی‌ها کمک بگیرید تا بتوانید نوع اصل آن را از تقلبی تشخیص دهید. در ادامه روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم تا از این پس، با به کارگرفتن این روش‌ها، تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی را تشخیص بدهید.

دنبال روغن فرابکر بگردید

در اولین تفاوت روغن زیتون اصل از تقلبی، همانطور که در بخش قبلی گفته شد، باید دنبال نشان فرابکر روی بسته‌بندی روغن باشید. روغن‌هایی که روی بسته‌بندی‌شان، کلماتی مانند روغن سبک یا خالص نوشته شده‌اند، خالص نیستند. پس، فریب این ترفندهای تجاری را نخورید.

روغن زیتون فرابکر ورژن

بسته‌بندی شده در…

بطری روغنی که در دست دارید، کجا بسته‌بندی شده است؟ جواب این سوال، اهمیت چندانی ندارد. مهم این است که روغن در کجا تولید شده است. ممکن است آن را به‌صورت دستی در یکی از روستاهای دور افتاده تولید کرده باشند، اما در یکی از مراکز معتبر آن را بسته‌بندی کنند. پس، فریب جملاتی مانند بسته‌بندی شده در … را نخورید.

بسته‌بندی لوکس لزوما به معنای سالم‌بودن روغن نیست

در کنار قیمت بسیار پایین، بسته‌بندی لوکس‌تر از حد معمول نیز شک‌برانگیز است. لزوما شیک بودن بسته‌بندی، به معنای اصیل بودن روغنی نیست که در دست دارید. درست است که بعضی از برندها، بسته‌بندی‌های زیبا و خاصی دارند. اما این برندها، از طرف سازمان‌های مختلف تایید شده‌اند. برندی که معروف نیست و فقط روی بسته‌بندی تمرکز کرده است، به نظر شما مشکوک نیست؟

به احساس خود در تشخیص تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی اعتماد کنید

روغن تقلبی طعمی ناخوشایند دارد. زمانی که آن را مزه می‌کنید، احساس تازگی نخواهید کرد و فکر می‌کنید یک میوه فاسد را در دهان گذاشته‌اید. روغن اصل، باید بوی تازگی بدهد و احساس خوشایندی را به شما القا کند. پس، قبل از خرید حتما کمی از آن را مزه کنید و در دهان بچرخانید. چه حسی دارید؟ احساس می‌کنید در یک دشت سرسبز راه می‌روید و لطافت چمن، پاهایتان را نوازش می‌کند؟ احتمالا چیزی که در دست دارید، خالص است.

آزمایش کردن را فراموش نکنید

یکی از بهترین راه‌های تشخیص تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی، فرستادن نمونه‌ای از آن به آزمایشگاه است. در آن‌جا با انجام آزمایش‌های لازم، روغن زیتون اصل را از تقلبی تشخیص می‌دهند. البته که راه‌های خانگی نیز وجود دارد. مثلا یک تا دو قاشق از آن را در ظرفی تمیز بریزید و در یخچال بگذارید. بعد از گذشت یک روز، آن را خارج کنید. اگر جامد شده بود، پس روغن اصل خریده‌اید. اما اگر همچنان مایع بود، متاسفانه ناخالصی دارد.

روغن زیتون فرابکر ورژن

در روشی دیگر، یک فتیله را به این روغن آغشته کنید. فتیله‌ها را در ظرف روغن به‌طور ایستاده قرار دهید. حالا باید فیتله‌ها را روشن کنید. اگر آتش خاموش شد، یعنی ناخالص است. اگر روشن ماند، اما همچنان دود می‌کرد، باز هم باید بگوییم که روغن، خالص نیست. فقط در صورتی از خالص بودن روغن می‌توانید مطمئن باشید، که فیتیله روشن بماند و هیچ دودی نکند.

روش‌های نگهداری روغن زیتون

با تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی آشنا شدید. گفتیم که نوع اصل این روغن گیاهی، باید احساس تازگی را در شما زنده کند. زمانی که موفق به خریدن نوع اصل آن شدید، باید با روشی درست از آن نگهداری کنید. اگر آن را در ظروف پلاستیکی تهیه کرده‌اید، فورا روغن را به بطری‌ شیشه‎ای تیره رنگ منتقل کنید. باید آن را در مکانی خنک، تاریک، خشک و دور از گرما، نور و رطوبت نگه دارید.

بهتر است همیشه نوعی را بخرید که در یک بطری پت تیره یا بطری شیشه‌ای تیره یا فلزی بسته‌بندی شده است. تیره بودن بطری، نمی‌گذارد که روغن شما اکسیده شود. اطمینان حاصل کنید که بطری درپوش پیچی دارد. درپوش پیچی، به شما اجازه می‌دهد تا درب بطری را محکم ببندید و نگذارید هیچ اکسیژنی وارد آن شود. اکسیژن نیز باعث اکسیده و بدمزه شدن آن می‌شود.

روغن زیتون فرابکر ورژن

توصیه‌ها و نکات مهم برای خرید روغن زیتون اصل

برای آن که مطمئن شوید روغنی که در دست دارید اصل است، باید از برندهای معتبر خرید کنید. به عنوان مثال، شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان که با نام تجاری ورژن در بازار شناخته می‌شود، برای تهیه و تولید مواد غذایی، گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. اما تولیدکننده‌های کوچک که در کارگاه‌های دستی روغن‌گیری می‌کنند، آیا مجوز بهداشت را دارند؟ برای خرید روغن‌های اصل و سالم بهتر است سراغ فروشگاه‌های معتبر بروید. از خرید روغن‌های تقلبی دوری کنید چون مصرف این روغن‌ها، سلامتی بدن شما را به خطر می‌اندازد. همیشه برای خرید مواد غذایی، دنبال نشان استاندارد و برندهای معتبر و دارای گواهینامه باشید.  

سخن پایانی

برای آن که تفاوت روغن زیتون اصلی از تقلبی را تشخیص بدهید، مقاله را با دقت بخوانید. مصرف روغن زیتون اصل باید حال شما را خوب کند. پس اگر، طعم روغن شما را آزار می‎دهد، بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید. روغن زیتون خواص زیادی برای بدن دارد، بنابراین آن را وارد برنامه غذایی‌تان کنید تا از بیماری‌های قلبی دور بمانید، کلسترول خون پایین بیاورید و پوست و مویی درخشان داشته باشید.

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط