ورژن

آموزش نگهداری از روغن زیتون فرابکر

آموزش نگهداری از روغن زیتون فرابکر

همه افراد کم و بیش از خواص روغن زیتون آگاه هستند. اما در این میان نحوه نگهداری روغن زیتون هم بسیار مهم است. اگر بهترین روغن زیتون ارگانیک را خریداری کنید، اما در مکان نامناسب قرار دهید و یا در ظرف نامناسبی نگهداری کنید، بر روی کیفیت آن اثرگذار خواهد بود و پس از مدتی روغن زیتون کیفیت خود را از دست خواهد داد و با سرعت بیشتری فاسد می‌شود. به همین دلیل روش صحیح نگهداری روغن زیتون بسیار اهمیت دارد. توجه به این مورد باعث می‌شود سلامتی بدن شما با مصرف روغن زیتون تضمین شود. در این مقاله با بهترین روش نگهداری روغن زیتون آشنا خواهیم شد؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

ظروف مناسب برای نگهداری روغن زیتون

شاید تعجب کنید اگر بدانید در اکثر موارد، نحوه نگهداری مناسب از یک محصول تازه خریداری شده از بسیاری مسائل دیگر مانند برند محصول مهم‌تر است. این موضوع در مورد روغن زیتون نیز صدق می‌کند، زیرا اگر یک روغن زیتون فرابکر ارگانیک و با کیفیت خریداری کنید، باید از آن در مکان مناسب نگهداری کنید، در غیر اینصورت کیفیت خود را از دست می‌دهد. بسیار مهم است که با نحوه نگهداری روغن زیتون و جنس ظرف مناسب برای نگهداری آن آشنایی داشته باشید.

نگهداری روغن زیتون

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، برای حفظ عطر، طعم و خواص بی‌نظیر روغن زیتون و افزایش ماندگاری آن می‌توان آن را در بطری‌ها یا ظرف‌های شیشه‌ای با رنگ تیره همچنین نگهداری کرد. از دیگر ظروف مناسب برای نگهداری روغن زیتون می‌توان به بطری‌های پلاستیکی پلی اتلین اشاره کرد. برای اینکه کیفیت بوی روغن زیتون حفظ شود، باید از ظروف دارای درب استفاده کنید. به یاد داشته باشید هرگز روغن زیتون را در ظرف‌های مسی، فلزی و آهنی نگهداری نکنید. زیرا می‌تواند منجر به بروز فعل و انفعالات شیمیایی شده و بر روی روغن زیتون اثر بگذارد. چنان‌چه به ظروف شیشه‌ای تیره و یا ظروف پلاستیکی پلی اتیلن دسترسی ندارید، می‌توانید از یک بطری استفاده کنید. برای این کار باید دور بطری را با فویل یا مقوا بپوشانید، تا نور به آن نرسد.

نگهداری روغن زیتون در یخچال

برای نگهداری روغن زیتون، باید آن را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید، زیرا رطوبت و حرارت دو عاملی هستند که می‌توانند به ساختار روغن زیتون آسیب زده و باعث فاسد شدن یا از دست دادن کیفیت آن شوند. یکی از مکان‌های مناسب برای نگهداری از روغن زیتون، درون یخچال است. یخچال خنک است و محیط تاریکی دارد. البته ممکن است پس از قرار دادن روغن زیتون درون یخچال، پس از مدتی رنگ آن تغییر کند یا متوجه مه گرفتگی آن شوید. این امر کاملا طبیعی است و نباید نگران شوید. رنگ روغن زیتون در واکنش نسبت به دمای پایین کمی تیره می‌شود و به معنی فاسد شدن آن نیست.

البته باید توجه داشته باشید که حتما روغن زیتون را درون ظرفی درب دار قرار داده و سپس داخل یخچال نگهداری کنید. اگر این کار را نکنید، روغن زیتون به سرعت بوی مواد موجود درون یخچال را به خود جذب می‌کند و در نتیجه طعم و عطر طبیعی خود را از دست خواهد داد و کیفیت آن کاهش خواهد یافت. نگهداری روغن زیتون در فریزر توصیه نمی‌شود و بهترین دما برای نگهداری آن دمای بالای صفر است.

بنر تبلیغاتی روغن زیتون

مدت زمان ماندگاری روغن زیتون

از زمان تولید هر نوع ماده غذایی، تا مدت زمان مخصوصی می‌توان از آن استفاده کرد و هر ماده غذایی تاریخ انقضای مخصوص به خود را دارد. پس از گذشتن تاریخ انقضا، محصول فاسد شده و خواص خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند مسمومیت غذایی شود. روغن زیتون هم به عنوان یک محصول خوراکی از این قاعده مستثنی نیست و در هنگام تولید، برای این محصول، تاریخ انقضاء یا همان مدت زمان ماندگاری ویژه‌ای مشخص می‌شود. مدت زمان ماندگاری روغن زیتون با توجه به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، مدت زمان طبیعی نگهداری از روغن زیتون بین 9 الی 24 ماه است. البته این امر در صورتی ممکن است که از روغن زیتون به درستی و در شرایط مناسب نگهداری کنید. در غیر این صورت اگر آن را در ظروف نامناسب قرار داده و یا در معرض رطوبت و حرارت نگهداری کنید، با سرعت بیشتری از بین رفته و فاسد خواهد شد.

نگهداری روغن زیتون
نگهداری روغن زیتون

شیوه تشخیص روغن زیتون خراب

در برخی موارد خراب شدن مواد غذایی با تغییر ظاهری همراه است، اما در برخی مواقع هم ممکن است ظاهر یک ماده خوراکی تغییری نکرده باشد، اما پس از چشیدن طعم آن، متوجه خراب شدن و از دست رفتن کیفیت محصول شوید. روغن زیتون نیز از همین نوع خوراکی‌ها محسوب می‌شود و ممکن است از نظر ظاهری تغییر چندانی نداشته باشد، اما تاریخ انقضای آن فرا رسیده و فاسد شده باشد. به‌عنوان مثال ممکن است رنگ روغن زیتون تغییری نکرده باشد، اما کیفیت اولیه خود را از دست داده باشد. به همین دلیل مهم است که با علائم خراب شدن روغن زیتون آشنایی داشته باشید. یکی از مهمترین نشانه‌‌های فاسد شدن روغن زیتون با چشیدن طعم آن و بو کردن روغن ممکن است. اگر طعم روغن زیتون تند و تلخ شده بود و بوی ماندگی یا مداد شمعی می‌داد، به معنی خراب شدن آن است.

جمع بندی

ماندگاری روغن زیتون تا حد زیادی به نحوه نگهداری روغن زیتون بستگی دارد. اگر از این روغن مفید و پرخاصیت گیاهی در شرایط مناسبی نگهداری نشود، به سرعت خواص خود را از دست داده و فاسد خواهد شد. بهترین روش نگهداری از این روغن گیاهی، نگهداری از آن در ظروف شیشه‌ای تیره و یا بطری‌های پلاستیکی پلی اتلین است. همچنین باید روغن زیتون را در یخچال و دمای پایین نگهداری کرد. از نگهداری روغن زیتون در ظروف فلزی مانند ظروف آهنی و مسی خودداری کنید، زیرا باعث واکنش‌های شیمیایی در آن خواهد شد و کیفیت روغن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوالات متداول

روغن زیتون را در چه ظرفی نگهداری کنیم؟

بهترین ظروف برای نگهداری از روغن زیتون ظروف شیشه‌ای تیره و بطری‌های پلاستیکی پلی اتلین است. اما اگر به این ظروف دسترسی ندارید، می‌توانید دور بطری را با کاغذ و یا فویل بپوشانید تا در معرض نور قرار نگیرد.

چطور بفهمیم روغن زیتون فاسد شده است؟

با چشیدن و بو کردن می‌توان متوجه فاسد شدن روغن زیتون شد. اگر روغن زیتون طعم تلخ و تندی دارد و یا بویی شبیه به بوی مداد شمعی یا چسب دارد، به معنی خراب شدن آن است.

مدت زمان نگهداری روغن زیتون چقدر است؟

بسته به نوع روغن زیتون روش نگهداری از آن متفاوت است. اما به طور معمول بین ۹ تا ۲۴ ماه می‌توان در شرایط مناسب از آن نگهداری کرد.

آیا می‌توان روغن زیتون را در یخچال نگهداری کرد؟

بله، دمای یخچال برای نگهداری از روغن زیتون مناسب است. همچنین به دلیل تاریک بودن یخچال فضای مناسبی برای نگهداری از این روغن محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط