ورژن

خواص شگفت انگیز گوشت بوقلمون

خواص شگفت انگیز گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از مواد غذایی سرشار از پروتئین و مواد لازم برای تهیه انواع غذای ایرانی است. البته بوقلمون در دستور پخت برخی از غذاهای فرنگی هم وجود دارد و مردم کشورهای اروپایی در کریسمس و مراسم شکرگزاری از این گوشت برای طبخ غذا استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای بهره‌مندی از خواص گوشت بوقلمون ارگانیک، آن را با روغن‌های طبیعی طبخ کنید. روغن‌های بکر و فرابکر تولیدی شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان (ورژن) به روش پرس سرد تولید می‌شوند و گزینه بسیار خوبی برای افرادی هستند که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند.

گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین

خواص گوشت بوقلمون برای سلامتی بدن بسیار زیاد است. این خواص که رشد و سلامت بدن را تضمین می‌کنند، عبارت‌اند از:

بنر تبلیغاتی روغن زیتون

  • رشد عضلات
  • تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی
  • تولید هورمون‌های تیروئیدی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین‌های موجود در گوشت بوقلمون، به بدن در انجام این وظایف کمک می‌کنند. این گوشت لذیذ منبع غنی از پروتئین و ویتامین‌هایی مانند B3، B6 و B12 است. این ماده غذایی سرشار از «سلنیوم» است که یک آنتی‌اکسیدان برای محافظت از سلول‌های بدن به‌شمار می‌رود. همچنین سینه بوقلمون منبعی سرشار از انواع ویتامین B است که سیستم ایمنی بدن را ارتقا می‌دهد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی که در گوشت بوقلمون وجود دارند، عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. از طرفی سلنیوم موجود در بوقلمون به‌عنوان یک عامل کمکی برای عملکرد سالم تیروئید است. سرطان یکی از خطراتی است که سلامت بدن را تهدید می‌کند اما مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گوشت مقوی، احتمال بروز سرطان در بدن را کاهش می‌دهند.

گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین

خواص گوشت بوقلمون برای کودکان و مادران باردار

مادران باردار جزو افرادی هستند که باید ویتامین‌های موردنیاز آن‌ها به‌مقدار کافی و در زمان مناسب تأمین شود. علاوه‌بر مادر، جنین هم برای رشد، به مواد مغذی نیاز دارد. گوشت بوقلمون یکی از مواد غذایی است که منابع سرشاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد و یک منبع غذایی عالی برای تامین مواد مورد نیاز مادر و جنین به‌شمار می‌رود. البته نکته مهم این است که مادران باردار باید گوشت بوقلمون را کاملاً پخته مصرف کنند. زیرا گوشت خام بوقلمون برای بانوان باردار مضر است.

از دیگر مزایای این گوشت لذیذ برای مادران باردار به این موارد می‌توان اشاره کرد:

کاهش افسردگی و اضطراب

بوقلمون حاوی یک نوع اسیدآمینه ضروری است که سطح سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد. درنتیجه، مادران باردار با مصرف گوشت بوقلمون ارگانیک، آرامش بیشتر و استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

البته سروتونین به‌طور مستقیم در گوشت بوقلمون وجود ندارد و از طریق مواد معدنی موجود در گوشت، در بدن تولید می‌شود. این هورمون خلق‌وخوی مادران باردار را بهبود می‌دهد و به کاهش اضطراب در آن‌ها کمک می‌کند. همچنین در بهبود کیفیت خواب بانوان باردار موثر است.

جلوگیری از کم‌خونی

نیاز به آهن در افراد باردار، 2 برابر افراد عادی است. زیرا بدن با کمک آهن تولید خون را افزایش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی به جنین بهتر انجام می‌شود.

فقر آهن در دوران بارداری باعث سردرد و خستگی می‌شود. همچنین کمبود آهن در بدن مادران باردار کم‌خونی ایجاد می‌کند که نتیجه آن، زایمان زودرس و به‌دنیا آمدن نوزاد کم‌وزن است.

گوشت بوقلمون سرشار از آهن است. با مصرف این گوشت تولید گلبول‌های قرمز خون افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به کم‌خونی در دوران بارداری کمتر خواهد شد.

مبارزه با عفونت‌های دوران بارداری

علاوه‌بر کم‌خونی، احتمال ابتلا به عفونت‌های مختلف در بدن بانوان باردار زیاد است. آهن موجود در گوشت بوقلمون، تولید سلول‌های جدید را افزایش می‌دهد و با کمک گلبول‌های سفید خون با عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند.

خواص گوشت بوقلمون برای کودکان

خواص گوشت بوقلمون برای سالمندان

فواید گوشت بوقلمون به‌قدری زیاد است که توصیه می‌شود افراد سالمند هم آن را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. مزایای بوقلمون برای افراد مسن عبارت‌اند از:

کاهش ابتلا به بیماری‌های دوران پیری

آلزایمر، زوال عقل و سکته جزو مشکلاتی هستند که سلامتی افراد سالمند را به‌خطر می‌اندازند. مواد موجود در گوشت بوقلمون این خطرات را از افراد مسن دور می‌کنند. همچنین گوشت بوقلمون باعث کاهش فشارخون در سالمندان می‌شود.

تقویت عضلات بدن

تحلیل عضلانی یکی از مشکلاتی است که در سالمندان دیده می‌شود. استفاده از گوشت بوقلمون در وعده غذایی افراد سالمند، پروتئین موردنیاز بدن آن‌ها را تأمین می‌کند. بنابراین، افراد مسن با مصرف بوقلمون و دریافت پروتئین کافی، توده عضلانی خودشان را حفظ می‌کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد سالمند ۴ بار در هفته گوشت بوقلمون مصرف کنند.

کاهش التهاب روده بزرگ

تحقیقات ثابت کرده‌اند که مصرف بوقلمون به‌جای مرغ، خطر ابتلا به التهاب روده بزرگ را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت قلب از خووص گوشت بوقلمون برای افراد مسن

قلب سالم در بدن افراد سالمند، عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. گوشت‌های پرچرب جزو مواد غذایی هستند که پزشکان مصرف آن را برای افراد مسن منع می‌کنند. بهتر است این افراد گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت کنند.

فواید گوشت بوقلمون برای سالمندان

فواید گوشت بوقلمون برای دیابتی‌ها

مبتلایان به دیابت باید از گوشت بدون چربی استفاده کنند. خواص گوشت بوقلمون برای این بیماران به شرح زیر است:

کالری کم در مقایسه با مواد غذایی دیگر

باوجوداینکه پروتئین گوشت بوقلمون بسیار زیاد است، اما کالری آن نصف کالری موجود در گوشت گاو است. به‌همین‌دلیل برای افراد دیابتی مفید است.

کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 از خواص گوشت بوقلمون

گوشت سینه بوقلمون حاوی چربی غیر اشباع است. این گوشت به‌دلیل‌این‌که کربوهیدرات پایینی دارد، شاخص GI قند خون را افزایش نمی‌دهد.

روش‌های مختلف مصرف گوشت بوقلمون

روش‌های استفاده از گوشت بوقلمون به‌قدری زیاد هستند که در برخی از منابع آشپزی بیش‌از 40 دستور پخت برای گوشت بوقلمون وجود دارد. همچنین تهیه این گوشت در تمامی فصل‌های سال امکان‌پذیر است.

برخی از آشپزها این گوشت را در فر می‌پزند اما پخت آن با استفاده از قابلمه و اجاق‌گاز هم ممکن است. غذاهایی که می‌توان با استفاده از گوشت لذیذ بوقلمون طبخ کرد، عبارت‌اند از:

  • سالاد: افزودن مقداری گوشت گرم یا سرد بوقلمون به سالاد کاهو، پروتئین آن را افزایش می‌دهد.
  • سوپ: طرز تهیه سوپ بوقلمون یکی از دستورهای پخت طرف‌دار است. علاوه‌بر گوشت، استخوان‌های بوقلمون هم طعم سوپ را بی‌نظیر می‌کنند.
  • ساندویچ: ترکیب این گوشت با کاهو، گوجه‌فرنگی و سس خردل بسیار خوشمزه‌ای است.
  • برگر: ترکیب گوشت بوقلمون چرخ‌کرده با آرد سوخاری و سرخ‌کردن آن‌ها بسیار لذیذ است.
  • گوشت چرخ‌کرده: بوقلمون چرخ‌کرده یک گزینه عالی برای جایگزین‌کردن یا ترکیب‌کردن با گوشت‌ قرمز چرخ‌کرده است.

روش‌های مصرف گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون‌های صنعتی سدیم نسبتاً زیادی دارد. بنابراین، مصرف زیاد این گوشت مقدار زیادی سدیم را وارد بدن می‌کند که ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود. اگر سدیم موجود در این گوشت بیشتر از مقدار طبیعی باشد، با آمین‌های موجود در گوشت ترکیب می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

همچنین مصرف بیش‌ازاندازه این گوشت برخی عوارض جانبی را به‌همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • کلسترول بالا
  • ناباروری

آشپزی با گوشت بوقلمون

بوقلمون یکی از منابع عالی غذایی برای تأمین پروتئین و مواد مغذی موردنیاز بدن است. می‌توان از خواص گوشت بوقلمون برای مادران باردار، افراد سالمند و مبتلا به بیماری دیابت بهره برد. کالری و چربی بسیار کم در این گوشت، مصرف آن را در رژیم‌های لاغری ممکن می‌سازد. البته وجود مزایای زیاد در این گوشت خوشمزه، دلیلی برای مصرف بیش‌ازحد آن نیست.

اشتراک گذاری در:

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط