ورژن

ویتامین k مصرف می کنی؟

ویتامین کا ویتامین ضد انعقاد خون است که هم به صورت مکمل غذایی وجود دارد و هم در برخی از غذاها دیده می‌شود.

ویتامین کا نقش بزرگی در کمک به انعقاد خون، جلوگیری از خون‌ریزی بیش از حد دارد. بر خلاف ویتامین‌های دیگر ویتامین کا به عنوان مکمل‌های غذایی استفاده نمی‌شود. 

ویتامین کا در واقع مجموعه‌ای از ترکیبات است. مهم‌ترین این‌ترکیبات شامل ویتامین K1 و ویتامین K2 هستند. ویتامین K1 در  سبزیجات برگ‌دار و برخی سبزیجات دیگر وجود دارد. ویتامین K2 به صورت وسیعی در گوشت ، پنیر و تخم‌مرغ یافت شده و توسط  گروهی از باکتری‌ها در بدن ساخته می‌شود.

ویتامین K1  در واقع مکمل ویتامین کا است که در ایالات متحده زیاد دیده می‌شود.

اخیراً برخی از افراد برای درمان پوکی استخوان خود  و از بین رفتن استخوان ناشی ازکمبود استروئید به دنبال دریافت ویتامین کا بوده‌اند ،اما تحقیقات نشان می‌دهد که در این‌مرحله اطلاعات کافی وجود ندارد که آیا ویتامین K2 در درمان پوکی استخوان موثر است یا نه؟

چرا افراد ویتامین K مصرف می کنند؟

کمبود ویتامین K می‌تواند خطر خونریزی شدید را افزایش دهد. کمبود ویتامین k در بزرگسالان خیلی کم است، اما در نوزادان تازه متولد شده بسیار زیاد دیده می شود. از ویتامین کا نیز برای خنثی کردن مصرف بیش از حد رقیق کننده خون که دارویی به نام کومادین است، استفاده می‌شود.

کمبود ویتامین K خیلی رایج نیست اما اگر شما بیماری‌ها و مشکلات زیر را داشته باشید در معرض  خطر بیشتری قرار می‌گیرید: 

  • بیماری داشته باشید که بر عمل جذب در سیستم گوارشی شما  مانند بیماری کرون یا بیماری فعال سلیاک موثر باشد.
  • استفاده از داروهایی که با جذب ویتامین K تداخل دارند.
  • سو تغذیه شدیدی دارید.
  • نوشیدنی های الکلی زیاد مصرف می‌کنید.

در این‌موارد بهتر است شما مراقبت های خاصی را انجام دهید و مکمل‌های ویتامین کا را مصرف کنید.

استفاده از ویتامین کا برای بهبود سرطان ، رفع حالت تهوع و استفراغ و برای حذف رگ‌های عنکبوتی هنوز ثابت نشده است.

چه مقدار ویتامین K باید مصرف کنید؟

مقدار ویتامین K که شما باید مصرف کنید، باید از رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی باشد که در این زیر برای شما آورده‌ایم که روزانه چه مقدار باید مصرف کنید.

  • کودکان ۰-۶ ماه ۲ میکروگرم در روز.
  • کودکان ۷-۱۲ ماه ۲.۵ میکروگرم در روز.
  • کودکان ۱-۳ ۳۰ میکروگرم در روز.
  • کودکان ۴-۸ ۵۵ میکروگرم در روز.
  • کودکان ۹-۱۳ ۶۰ میکروگرم در روز.
  • دختران ۱۴-۱۸ ۷۵ میکروگرم در روز.
  • زنان ۱۹ سال به بالا ۹۰ میکروگرم در روز.
  • زنان ، باردار یا شیرده (۵۰- ۱۹) ۹۰ میکروگرم در روز.
  • زنان ، باردار یا شیرده (زیر ۱۹ سال) ۷۵ میکروگرم در روز.
  • پسران ۱۴-۱۸ ۷۵ میکروگرم در روز.
  • مردان ۱۹ سال به بالا ۱۲۰ میکروگرم در روز.

منابع ویتامین k چیست؟

ویتامین K1 به میزان زیادی در سبزیجات سبز برگ مانند کنگر فرنگی و کلم پیچ وجود دارد. منابع دیگر این‌ویتامین شامل روغن‌های گیاهی و برخی میوه‌ها است.

منابع منانوکین یا K2 شامل گوشت، محصولات لبنی شامل  تخم مرغ و “ناتو” ژاپنی است که از دانه های سویا تخمیر شده تهیه می‌شود.

در این‌جا برخی از منابع غذایی ویتامین K آورده شده است:

  • ۱۰ جوانه جعفری که شامل  ۹۰ میکروگرم (میکرو گرم)
  • سه وعده ناتو که از دانه سویا تخمیر شده تهیه شده است که شامل ۸۵۰ میلروگرم ویتامین k است.
  • یک وعده نیم لیوان سبزیجات یخ زده که شامل اسفناج و کلم بروکلی و هویج و کلم پیچ و سیر می باشد که شامل ۵۳۰ میکروگرم ویتامین کا است.
  • یک فنجان اسفناج خام حاوی ۱۴۵ میکروگرم است.
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن سویا که دارای ۲۵ میکروگرم است.
  • یک وعده لیوان انگور که شامل  ۱۱ میکرو گرم است.
  • یک تخم مرغ آب پز حاوی ۴ میکروگرم است.

خوشبختانه بیشتر بزرگسالان در ایالات متحده به مقدار کافی ویتامین K مصرف می‌کنند.

مزایای ویتامین k

سلامت استخوان ها

تحقیقات نشان داده است که یک ارتباط مستقیمی میان کمبود ویتامین کا و پوکی استخوان وجود دارد.مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین کا موجب افزایش وحفظ تراکم استخوان‌ها شده و از .شکستگی استخوان‌های شما جلوگیری می‌کند.

سلامت کلی بدن

بر طبق تحقیقات نشان داده شده است که یک رابطه مستقیمی میان افزایش ویتامین کا و تقویت حافظه وجود دارد. طبق یک تحقیقی و آزمایشی که بر روی بزرگسالان بالای سن ۷۰ سال انجام شده نشان داد که یک رابطه مستقیمی میان افزایش مصرف ویتامین کا و عملکرد بهتر مغز و حافظه آن ها وجود داشته است پس افزایش ویتامین کا نقش مهمی را در حافظه انسان بازی می‌کند.

سلامتی قلب

مصرف ویتامین کا باعث حفظ سلامتی قلب انسان می شود.مصرف این‌ویتامین باعث کاهش فشار خون شما می شود.همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف این ویتامین باعث جلوگیری از ایست و سکته قلبی می شود.

 

ویتامین کا
ویتامین k، ویتامین برطرف کننده بیشتر بیماری ها

ویتامین کا

منبع: https://www.webmd.com/

https://www.medicalnewstoday.com/

 

اشتراک گذاری در:

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط

محصولات تراریخته چیست؟

گذری بر محصولات تراریخته محصولات تراریخته از دیرباز در بازار مواد غذایی ایران و سایر کشورها وجود داشته اند. ولی متاسفانه در ایران به دلیل عدم درج تراریختگی بر روی لیبل مواد غذایی اکثر مردم از وجود آن بی‌خبر بوده و هستند. اما امروزه با افزایش سطح آگاهی مردم از محصولات تراریخته و عوارض ناشی

آشنایی با انواع روغن های خوراکی و نحوه‌ی تولید و نگهداری آن‌ها

آشنایی با انواع روغن های خوراکی و نحوه‌ی تولید و نگهداری آن‌ها از ابتدای بشر تا کنون، در زندگی امری ضروری بوده است، آن هم وقتی روغن‌ها و چربی‌ها سهم عمده‌ای از غذای روزانه ما را تشکیل می‌دهند. شناخت روش‌های سنتی و مدرن تولید روغن گیاهی و تاثیر هر یک از این روش‌ها در کیفیت

اطلاعاتی که درباره جدول حقایق ارزش غذایی نمیدانیم!

اعداد روی برچسب جدول ارزش غذای چه مفهومی دارد؟ در هنگام خرید، افراد زیادی به دلایل مختلف به برچسب جدول ارزش غذایی نگاه میکنند. اما برای آن‌ها مفهوم خاصی را نمی‌رساند. بسیاری از مصرف گنندگان علاقه دارند که بدانند چگونه باید از این اطلاعات استفاده کنند تا در جهت افزایش سلامتی آن‌ها مفید باشد. توضیحاتی

اسکرول به بالا