ورژن

ته چین مرغ و بادمجان

افرادی که رژیم‌های غذایی خاصی دارند معمولاً از خوراک‌هایی که بادمجان در آنها به کار رفته زیاد استفاده می‌کنند. بادمجان خواص ویژه‌ای دارد و برای افرادی که ناراحتی‌های گوارشی مثل یبوست دارند بسیار مفید است. علاوه بر این ته چین یکی از غذاهای قدیمی و پرطرفدار است که در بیشتر مهمونی‌ها به عنوان ته دیگ استفاده می‌کنند. زمان رسیده است که تنوعی به ته دبگ‌های ته چین بدهید و با ترکیب مرغ و بادمجان مزه جدید خلق کنید:

مواد لازم جهت ته چین مرغ و بادمجان:

 

مواد لازم برای ۴نفر زمان پخت:۳ ساعت
مواد مورد نیاز مقدار لازم میزان کالری
برنج ۵ پیمانه هر قاشق ۲۰ کیلوکالری
سینه مرغ ۳ عدد هر ۱۰۰گرم ۲۴۰ کیلوکالری
بادمجان ۳ عدد هر یک عدد ۱۰۰ کیلو کالری
شکر 5 گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
آب مرغ یک پیمانه
زرده تخم مرغ ۲ عدد هر عدد ۶۰ کیلوکالری
ماست پرچرب ۱ پیمانه هر لیوان ۱۱۰ کیلوکالری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک، اویشن، فلفل هر کدام یک قاشق غذاخوری
برای حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق خود از روغن‌ های فرابکر استفاده کتید.

 

طرز تهیه ته چین مرغ با بادمجان:

مرحله اول :

پس از پاک کردن و شستن مرغ، سینه‌های مرغ را همراه با آب و نمک و زردچوبه روی حرارت قرار می‌دهیم تا خوب بپزد. پس از پخت، مرغ را از آب خارج کرده، پس از سرد شدن، آن را ریش ریش می‌کنیم تا برای ریختن بین برنج آماده شود.

مرحله دوم تهیه ته چین مرغ و بادمجان :

بادمجان‌ها را خوب شسته، پوست کنده و به اندازه‌های دلخواه برش می‌زنیم و سپس مقداری نمک بر روی آن‌ها می‌ریزیم تا آب اضافی بادمجان‌ها کشیده شود. بادمجان‌ها را با روغن آفتابگردان فرابکر و با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم.

مرحله سوم تهیه ته چین مرغ و بادمجان:

در ادامه طرز پخت ته چین مرغ و بادمجان باید برنج‌ها را نیم ساعت قبل از پخت خیس کنیم. سپس برنج را در آب و نمک در حال جوشیدن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا نرم شود و سپس آبکشی می‌کنیم. زرشک‌ها را پس از شستن و خیس کردن با شکر و مقدار کمی کره تفت می‌دهیم.

مرحله چهارم تهیه ته چین مرغ و بادمجان:

نیمی از برنج و زعفران دم کرده، زرده تخم‌مرغ را با هم مخلوط کرده و ته قابلمه را مقداری روغن ریخته و روی گاز قرار می‌دهیم. برنج زعفرانی شده را ته قابلمه می‌ریزیم و با پشت قاشق فشار می‌دهیم تا خوب فشرده شود.

مرحله پنجم:

بادمجان، مرغ ریش ریش شده و زرشکی که از قبل تفت داده‌اید را روی برنج‌های زعفرانی شده می‌ریزیم و روی آن را با بقیه برنج سفید می‌پوشانیم .شعله گاز را مقداری زیاد می‌کنیم تا آب بخار شود، سپس یک لیوان آب مرغ را روی برنج می‌ریزیم. درب قابلمه را با دم کنی می‌پوشانیم و به مدت یک ساعت اجازه می‌دهیم برنج دم بکشد سپس به صورت قالبی داخل ظرف برمی‌گردانیم. برای پخت ته چین حتما از قابلمه‌های نچسب استفاده کنید که برای برگرداندن آن داخل دیس برنج به مشکل برنخوردید. اگر برنج به ته قابلمه چسبید می‌توانید ته چین را برش زده و تکه تکه از ظرف خارج کنید.

برخی خواص بادمجان:

  • درمان سندرم بی‌خوابی
  • با داشتن ویتامین K برای تقویت مویرگ‌ها مفید است و موجب انعقاد خون می‌شود.
  • دارای کلسیم، آهن و معدنی فراوان است.
  • منبع فیبر و کربوهیدرات است و برای یبوست که یکی از عوامل بیماری هموروئید می‌باشد مفید است.
  • برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.
  • موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *