ورژن

باقالی پلو با ماهیچه

تا حالا دیدید یه مهمونی یا جشن بزرگی باشه و به عنوان یکی از غذاهای اصلی باقالی پلو با ماهیچه نباشه؟ از اونجایی که تاریخچه این غذا به دوران صفویه برمی‌گرده نشون میده این غذا چقدر بین ما ایرانی‌ها از جایگاه خاصی برخورداره 🙂 بیشتر سرآشپزها برای پخت باقالی پلو با ماهیچه از ترکیبات خاصی برای مزه دار کردن این خورشت دلچسب استفاده می‌کنن. گوشت قرمز سرشار از پروتئینه که برای رشد و عضلات و همچنین بهبود عملکرد بدن کاربرد زیادی داره، اما دقت کنید مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تونه مشکلات زیادی رو برای شما به وجود بیاره. بریم ببینیم این باقالی پلو با گوشت خوشمزه چجوری پخته میشه!

مواد لازم جهت تهیه باقالی پلو با ماهیچه:

 

مواد لازم برای ۴ نفر زمان پخت: ۴ساعت
مواد مورد نیاز مقدار لازم میزان کالری
ماهیچه گوسفندی ۵۰۰ گرم هر ۱۰۰ گرم ۲۴۰ کیلو کالری
پیاز بزرگ ۳ عدد هر یک عدد ۵ کالری
زردچوبه، نمک، فلفل ۳ قاشق چای‌خوری
برنج ۴ لیوان هر لیوان ۱۸۰ کالری
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
باقالی سبز ۱ لیوان هر ۱۰۰گرم ۱۶۰ کیلوکالری
شوید خشک ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه خورشت ماهیچه:

پیازها را نگینی کرده و با ۲ قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان فرابکر ورژن خوب تفت دهید تا طلایی شود. گوشت ماهیچه را به تابه اضافه کنید و شروع به تفت دادن کنید و زمانی که تغییر رنگ داد و به سمت قهوه‌ای رفت زعفران را به آن اضافه کنید. پس از چند دقیقه زردچوبه و فلفل را به ماهیچه‌ها اضافه کنید و ۴ لیوان آب بر روی آن‌‌ها بریزید. درب تابه را بگذارید تا خورشت جا بیفتد. نکته مهم: نمک را در آخر به آن اضافه کنید تا گوشت‌های شما سفت نشود.

طرز تهیه باقالی پلو:

ابتدا باقالی‌ها را پاک کنید و سپس در آب و نمک قرار دهید تا باقالی‌ها نیم‌پز شود. بعد از اینکه باقالی‌ها در آب جوشید و ۵ذقیقه گذشت آن را از آب خارج می‌کنیم. برنج را که از چند ساعت قبل خیس کرده‌ایم، داخل آب جوش می‌ریزیم و درب قابلمه را می‌گذاریم تا مقداری جوش بخورد، سپس باقالی‌ها و شوید را به آن اضافه می‌کنیم. برنج و باقالی را باهم مخلوط می‌کنیم به طوری که له نشود. زمانی که برنج به راحتی از وسط به دو نیم شد، آن را از آب می‌گیریم و داخل آبکش قرار می‌دهیم تا آب آن برود.

طرز تهیه ته دیگ باقالی پلو با ماهیچه:

تعدادی سیب‌زمینی را شسته، پوست کنده و ورقه ورقه می‌کنیم. در ته قابلمه ۳ قاشق غذاخوری روغن ورژن آفتابگردان می‌ریزیم. با کمک قلمو مخصوص آشپزی، روغن را به تمام کف قابلمه می‌رسانیم؛ سپس سیب‌زمینی‌ها را روی آن می‌چینیم  بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها طلایی شد برنج را روی آن می‌ریزیم و به مدت ۴۵ دقیقه درب‌ آن را گذاشته تا دم بکشد.

نکات مهم درباره باقالی پلو با ماهیچه:

  • از شوید خشک و روغن فرابکر برای پخت باقالی پلو با ماهیچه استفاده کنید.
  • از باقالی سبز استفاده کنید.
  • کمی دارچین روی ماهیچه‌ها بریزید.

نکات سلامتی غذا:

  • در صورت داشتن چربی خون، از گوشت سفید استفاده کنید.
  • اگر کمبود وزن دارید به غذای خود کره اضافه کنید و غذای خود را با یک بشقاب سالاد فصل همراه با روغن تخم‌ کدو و یا روغن زیتون میل کنید.
  • ویتامین A,B,C, آهن، فسفر و آهک موجود در غذا برای بهبود و شادابی پوست بسیار مناسب است.
  • اگر کم خونی دارید از باقالی استفاده نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *