ورژن

برنج و کوفته قلقلی مخصوص

یکی از غذاهای مورد علاقه ایرانیان که همیشه مورد پسند ذائقه آن‌ها هم بوده، ترکیب گوشت قلقلی با برنج است. دستور پخت غذایی که این بار برای شما آورده‌ایم تلفیقی از سلیقه‌های مختلف آسیایی است. اندونزی با داشتن موقعیت جغرافیایی خاص در آسیا هر ساله گردشگرانی را به سمت خود جذب می‌کند و این تنوع موقعیت جغرافیایی در آشپزی و ذائقه مردم این سرزمین ریشه دوانده است. در این غذای سنتی اندونزیایی که تندی دلچسبی در آن حس می‌شود، شما میتوانید به جای کوفته قلقلی از گوشت مرغ یا گوساله چرخ کرده استفاده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه برنج و کوفته قلقی مخصوص:

مواد لازم برای تهیه کوفته قلقلی تند:

مواد لازم برای ۶ نفر زمان آماده سازی:۲ ساعت
مواد لازم مقدار مورد نیاز کالری
گوشت گوساله چرخکرده ۲۵۰ گرم
پیاز خرد شده ۱ عدد
پودر فلفل قرمز تند ۱/۲ قاشق چایخوری
سس کاری ۱/۲ قاشق چایخوری
سفیده تخم مرغ زده شده ۱ عدد
روغن آفتابگردان فرابکر به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه مخلوط برنج با گوشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز کالری
تخم مرغ زده شده ۲ عدد
سس سویا ۱ قاشق غذا خوری
روغن بادام زمینی ۱/۴ فنجان (۶۰ میلی‌لیتر)
پیاز خرد شده ۲ عدد
سیر رنده شده ۱ حبه
فلفل دلمه‌ای قرمز خورد شده ۱/۲ فلفل
فلفل دلمه‌ای سبز خورد شده ۱/۲ فلفل
فلفل قرمز تند ۱ قاشق چایخوری
فیله سینه مرغ خرد شده ۱ عدد
فیله گوشت خرد شده ۳۷۵ گرم
میگو پاک کرده ۲۵۰ گرم
جوانه لوببا(ماش) ۱۲۵ گرم
برنج پخته ۵۰۰ گرم
گشنیز تازه خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه برنج و کوفته قلقلی مخصوص:

 

مرحله اول :

برای آماده کردن کوفته قلقلی، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، فلفل، سس کاری و سفیده تخم مرغ را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید سپس آن را بصورت توپ‌های قلقلی کوچک فرم دهید.

مرحله دوم:

روغن را در قابلمه بزرگی گرم کنید بطوریکه یک تکه نان کوچک پس از فروکردن در روغن بمدت ۵۰ ثانیه قهوه‌ای شود. کوفته قلقلی را بمدت ۵-۴ دقيقه در روغن سرخ کنید تا طلایی شده و بپزند. سپس کوفته‌ قلقلی ها را روی دستمال تمیزی قرار دهید تا روغن اضافی آنها گرفته شود. کوفته ها را به سیخ بکشید و کنار بگذارید و گرم نگه دارید.

مرحله سوم:

برای آماده کردن برنج: تخم مرغ‌ها و ۱ قاشق چایخوری سس سویا را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی را در ماهی‌تابه روی شعله متوسط گرم کنید. مخلوط تخم مرغ را افزوده و بدون اینکه آن را بهم بزنید، بپزید تا سفت شده و شکل بگیرد. املت را از ماهی‌تابه خارج کنید. نیمی از آن را بصورت تکه‌های کوچک و نیم دیگر را بصورت خلال‌های باریک خرد کنید و کنار بگذارید .

مرحله چهارم:

باقی روغن بادام زمینی را در ماهی‌تابه روی شعله متوسط گرم کنید. پیاز، سیر و فلفل‌های دلمه‌ای را بمدت ۴- ۳ دقیقه در آن تفت دهید تا پیاز نرم شود. فلفل قرمز تند، فیله گوشت قرمز و مرغ را افزوده و بمدت ۱۰-۸ دقیقه دیگر بپزید تا گوشت قهوه‌ای شود.

مرحله پنجم:

میگوها، جوانه ماش و برنج را بیافزایید و بمدت ۵- ۴ دقیقه بپزید تا مخلوط گرم شود. گشنيز، املت خرد شده و باقی سس سویا را اضافه کنید و بمدت۲-۱ دقیقه دیگر بهم بزنید‌.

مرحله ششم:

برای سرو غذا، مخلوط برنج را با قاشق وسط دیس بریزید. برش‌های خلالی املت را روی آن پخش کرده و سیخ‌های کوفته قلقلی را اطراف آن قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *