ورژن

روغن کنجد با بو سالم‌تر است یا بی بو ؟

روغن کنجد با بو

اگر به سوپرمارکت‌ها سری بزنید، متوجه می‌شوید که روغن کنجد به‌عنوان یک روغن محبوب و پرخاصیت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و بخش نسبتا بزرگی از قفسه‌ها را اشغال کرده است. روغن کنجد، بوی خاص خود را دارد که معمولاً به‌صورت یک بوی ملایم، تلخ و گاهی نیمه شیرین توصیف می‌شود. این بو عمدتا به‌دلیل وجود اسیدهای چرب موجود در روغن است. بعضی افراد بوی روغن کنجد با بو را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند از روغن بی‌بو استفاده کنند، اما این سوال پیش می‌آید که آیا روغن کنجد بی بو همان خواص روغن کنجد بودار را دارد و آیا نوع بی بو روغن کنجد ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟ تا انتها با ما همراه باشید تا پاسخ این پرسش را پیدا کنید.

معرفی روغن کنجد با بو

 

روغن کنجد با بو

روغن کنجد بودار روغنی است که از دانه‌های کنجد استخراج می‌شود و فرآیند تولید آن طوری است که طی آن بوی روغن از بین نمی‌رود. به این روش تولید، روش پرس سرد گفته می‌شود و روغن حاصل از آن روغن فرابکر نام دارد.

در روش پرس سرد، دانه‌های کنجد با دمای پایین‌تر از 50 درجه سانتی‌گراد پرس می‌شوند تا روغن آن‌ها گرفته شود. این روش تولید باعث حفظ بیشترین میزان اسیدهای چرب در روغن کنجد می‌شود و به‌دلیل کیفیت بالای آن، بسیار مورد توجه قرار دارد. طعم و بوی روغن کنجد هم در این حالت کاملا حفظ می‌شود و یک روغن غلیظ با بوی آجیلی و طعم دل‌پذیر به دست می‌آید. روغن کنجدی که عطر و بو دارد، یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب غیراشباع (امگا-3 و امگا-6) و ویتامین E است و خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد.

خواص روغن کنجد بودار

روغن کنجد یکی از روغن‌های گیاهی بسیار باارزش است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. در ادامه به برخی از خواص روغن کنجد اشاره می‌کنیم.

روغن کنجد با بو

بهبود سلامت قلب

روغن دانه‌های کنجد حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. این اسیدهای چرب باعث رقیق‌شدن خون و پیشگیری از رسوبات خونی می‌شوند و درنتیجه به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند، همچنین روغن کنجد حاوی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث بهبود سیستم قلبی عروقی می‌شوند و از آسیب‌های سلولی جلوگیری می‌کنند.

کاهش التهاب‌های بدن

روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند. بیشتر اسیدهای چرب موجود در روغن کنجد، اسیدهای چرب غیراشباع یا چربی‌های سالم مانند اسید چرب امگا ۳ و اسید چرب امگا ۶ هستند. این اسیدهای چرب می‌توانند به کاهش التهابات بدن کمک کنند. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد هم می‌توانند باعث کاهش التهاب شوند.

بهبود سلامت پوست و مو

روغن کنجد دارای ویتامین‌های A و E است که به تغذیه پوست و حفظ سلامت آن کمک می‌کنند. این روغن باعث رطوبت‌دهی به پوست شده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. روغن کنجد به خاطر مقدار زیاد اسیدهای چرب امگا 3 و 6 به تقویت پوست سر و در نتیجه موها کمک و از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند.

بهبود سلامت استخوان‌ها

روغن کنجد حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و روی است که به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

کاهش خطر سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن می‌توانند به جلوگیری از تولید رادیکال‌های آزاد در بدن و پیشگیری از آسیب‌های اکسیداتیو مرتبط با سرطان کمک کنند. مصرف این روغن باعث کاهش سطح گلیکمی ‌در بدن می‌شود و خطر بروز سرطان در برخی از بافت‌ها مانند سینه، کبد و روده بزرگ را کاهش می‌دهد، همچنین روغن کنجد دارای فیتواستروژن است که می‌تواند به کاهش خطر بروز سرطان پستان در زنان پس از یائسگی کمک کند.

افزایش سطح انرژی بدن

روغن حاصل از دانه‌های کنجد حاوی اسیدهای چرب غیراشباع مانند اسید لینولئیک و اسید اولئیک است که منابع انرژی برای بدن هستند. این روغن مواد مغذی مهمی مانند ویتامین های B و E، آهن، کلسیم و منیزیم دارد که نقش مهمی در فرآیندهای متابولیکی بدن ایفا می‌کنند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن می‌توانند به آهن و برخی از ویتامین ها کمک کنند تا بهتر جذب شوند و در نتیجه، باعث افزایش سطح انرژی بدن شوند.

موارد مصرف روغن کنجد با بو

 

روغن کنجد با بو

روغن کنجد یک روغن پرمصرف هم در آشپزی و هم در محصولات آرایشی و بهداشتی است. در ادامه برخی از موارد مصرف نوع بودار روغن کنجد را معرفی می‌کنیم:

  • روغن کنجد در تهیه انواع سس‌ها به‌خصوص سس‌های آسیای شرقی مانند سس ماکی، سس سویا و غیره کاربرد دارد.
  • روغن کنجد برای طعم‌دهی به غذاهای مختلف از جمله سالادها، غذاهای چینی و خاورمیانه‌ای، سوپ‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود.
  • این روغن می‌تواند برای پخت‌وپز، سرخ‌کردن و تفت‌دادن غذاها مورد استفاده قرار گیرد.
  • روغن کنجد در تهیه انواع نان و فرآورده‌های نانوایی کاربرد دارد.
  • در تهیه شیرینی‌ها و دسرهای مختلف مانند کلوچه کنجدی، حلوای کنجدی و غیره می‌توان از نوع بودار این روغن سالم استفاده کرد.
  • شما می‌توانید روغن کنجد را روی غذاها، میوه‌ها و سبزیجات خام مانند خیار، گوجه‌فرنگی، ماست، سالاد، نان و غیره بریزید و از طعم لذیذ و خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شوید.
  • روغن کنجد یک روغن عالی برای حفظ سلامت پوست و مو است. این روغن می‌تواند یک مرطوب‌کننده طبیعی باشد و به کاهش خشکی و شکنندگی موها، همچنین خشکی و التهاب پوست کمک ‌کند. همچنین به‌عنوان یک روغن برای ماساژ و درمان دردهای موضعی بدن هم کاربرد دارد.

 

مقایسه روغن کنجد با بو و بی بو

روغن کنجد بودار یک روغن خام و تولیدشده با روش پرس سرد است که از درجه حرارت پایینی برای استخراج آن استفاده می‌شود، همچنین هیچ نوع ماده شیمیایی در فرآیند تولید آن به روغن اضافه نمی‌شود، به همین دلیل تمام مواد مغذی و اسیدهای چرب موجود در دانه‌های کنجد در روغن آن هم حفظ می‌شود و در عین حال طعم و بوی روغن به حالت طبیعی خود باقی می‌ماند.

روغن کنجد بی بو همان روغن کنجد تصفیه‌شده است. در فرآیند تولید روغن تصفیه‌شده از حرارت بالا و برخی مواد شیمیایی برای پاک‌سازی و تصفیه روغن استفاده می‌شود که تقریبا تمام مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن را از بین می‌برد و یک روغن بی بو به دست می‌آید. این روغن اسیدهای چرب اشباع‌شده بیشتری نسبت به روغن بودار دارد و فاقد خواص مفید آن است.

مقایسه قیمت روغن کنجد بودار و بی بو

روغن کنجد فرابکر یا بودار معمولا قیمت بیشتری نسبت به روغن تصفیه شده بی‌بو دارد و علت آن فرآیند تولید روغن است که منجر به یک روغن سالم‌تر، مغذی‌تر و مفیدتر می‌شود، بنابراین اگرچه باید هزینه بیشتری بابت روغن کنجد بودار بپردازید، اما مطمئنا ارزش حفظ سلامتی شما را دارد.

خرید روغن کنجد با بو

شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان با نام تجاری ورژن انواع روغن فرابکر، بکر و خالص را با کیفیت بالا تولید کرده و در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. شما می‌توانید اقدام به خرید روغن کنجد با بو فرابکر از سایت ورژن کنید و از تخفیفات ویژه این سایت بهره‌مند شوید. تمام محصولات ورژن از دانه‌ها و میوه‌های سالم و تازه و با استفاده از تجهیزات پیشرفته تحت شرایط کاملا استاندارد و استریل تولید می‌شوند، بنابراین خیال شما از هر جهت راحت است.

اگر هنوز بین خرید روغن کنجد بودار و بی بو مردد هستید و نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، کافی است بدانید که خرید روغن کنجد بی بو فرق چندان زیادی با روغن مایع معمولی نمی‌کند. اگر می‌خواهید از خواص فوق‌العاده روغن کنجد نهایت بهره را ببرید و کاری برای سلامتی خود انجام دهید، خرید روغن کنجد با بو را در الویت قرار دهید.

 

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط