ورژن

چرا باید روغن کنجد را در مصارف روزانه بگنجانیم؟

خاصیت کنجد و روغن کنجد

خواص روغن کنجد بر سلامت چیست؟

گیاه کنجد دارای خواص بسیاری است که باعث می‌شود روغن آن را به عنوان ملکه روغن ها بشناسند. روغن کنجد از فشردن دانه‌های خام کنجد تهیه شده و در آشپزی، مصارف دارویی و آرایشی کاربرد دارد. سعی کنید بهترین روغن کنجد را برای مصرف استفاده کنید. در واقع بهترین نوع روغن، روغنی است که برای استخراج آن از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. به عبارتی روغن‌های فرابکر از جمله روغن‌هایی هستند که با تکنولوژی پرس سرد استخراج می‌شود و در ترکیبات آن هیچگونه مواد شیمیایی مثل هگزان وجود ندارد. شرکت ابکار گلستان سعی دارد با بهره گیری از بهترین تکنولوژی روغن کشی محصولاتی ارگانیک را وارد بازار کند.

در این مقاله به برخی خواص روغن کنجد فرابکر اشاره خواهیم کرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

۱.سرشار از آنتی اکسیدان است

تجمع رادیکال‌های آزاد، در سلول‌های شما ممکن است باعث التهاب و بیماری شود که آنتی اکسیدان‌ ها از تجمع  و آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری کرده و این آسیب‌ها را کاهش می‌دهند.

۲.دارای خواص ضد التهابی قوی

روغن کنجد به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد در داروهای سنتی تایوانی برای درمان التهاب مفاصل، دندان و درد و خراش، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. برای قلب شما مفید است

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۶ است که نوعی چربی اشباع نشده است و وجود آن برای پیشگیری از بیماری‌ های قلبی در رژیم غذایی شما ضروری است.

تحقیقات انجام شده بر روی 38 بزرگسال در طول دو ماه نشان داده است؛ افرادی که روزانه، ۴ قاشق غذاخوری(40‌ میلی لیتر)روغن کنجد مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که روغن زیتون با بو مصرف می‌کنند تری- گلیسرید و کلسترول بد آن‌ها (LDL) کاهش بیشتری پیدا کرده است.

روغن کنجد

مزایای مصرف روغن کنجد

۴.خاصیت روغن کنجد و تأثیر آن بر کنترل قند خون

در یک مطالعه با قرار دادن موش‌های دیابتی به مدت ۴۲روز در یک رژیم غذایی که ۶درصد روغن کنجد در آن مصرف شده بود متوجه شدند که روغن کنجد باعث کاهش قند خون آن‌ها نسبت به موش‌هایی که روغن کنجد مصرف نکرده بودند شد.

همچنین روغن کنجد می‌تواند در تنظیم طولانی مدت قند خون موثر باشد. بنابراین مصرف روغن کنجد ممکن است به تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

۵.بهبود روند درمانی آرتروز

روغن کنجد ممکن است علائم ورم مفاصل را بهبود ببخشد اما این تحقیقات فعلا مربوط به حیوانات است و لازم است نمونه انسانی آن مورد تحقیق قرار بگیرد.

۶.تسریع در روند بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها

روغن کنجد یک محصول طبیعی است که ممکن است به روند بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک کند و البته درحال حاضر این تحقیقات تنها بر روی جوندگان انجام شده است و نمونه انسانی آن باید مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. توانایی روغن کنجد در روند بهبودی زخم‌ها و سوختگی‌ها می‌تواند مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن باشد.

۷.محافظت در برابر اشعه UV

برخی از تحقیقات نشان داد روغن کنجد می‌تواند از اثرات مخرب پرتوهای UV بر روی پوست بکاهد و از پوست در برابر این اشعه مراقبت کند. این اثر به دلیل خواص روغن کنجد و وجود آنتی‌اکسیدان بسیار بالای آن است.

در حقیقت روغن کنجد تا ۳۰ درصد در برابر پرتوهای UV مقاومت می‌کند این در حالی است که سایر روغن‌ها مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و بادام‌زمینی فقط تا ۲۰ درصد در برابر این پرتوها مقاومت دارند.

برخی منابع تحقیقاتی نشان داده‌اند که روغن کنجد می‌تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند و از پوست در برابر عوامل آسیب‌زا محافظت کند. تحقیقاتی که ضد آفتاب بودن روغن کنجد را اثبات کنند بسیار محدود هستند بنابراین بهتر است در روزهای گرم و آفتابی حتما از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

دانه های کنجد

خاصیت روغن کنجد بر سلول‌های ماهیچه‌ای بدن به دلیل وجود پروتئین

۸- یکی از خواص روغن کنجد داشتن منبع غنی از فیبر است:

۳ قاشق غذاخوری کنجد که معادل ۳۰ گرم است میتواند ۵/۳ گرم از فیبر مورد نیاز بدن شما را تأمین کند. این مقدار ۱۲ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر است. فیبر از موادی است که برای سلامت روده‌ها و هضم غذا بسیار مفید است. بر اساس شواهد به دست آمده فیبر می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص، چاقی و دیابت نوع ۲ مؤثر باشد.

۹- کاهش دهنده کلسترول و تری‌گلیسیرید:

برخی تحقیقات نشان  می‌دهند خوردن منظم روغن کنجد می‌تواند به کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید کمک کند که موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. دانه‌های کنجد شامل ۱۵ درصداسید چرب اشباع شده و ۸۰ درصد اسید چرب غیر اشباع هستند. علاوه بر این دانه‌های کنجد شامل دو نوع ترکیب گیاهی به نام لیگنان و فیتسترول است که گفته می‌شود در کاهش کلسترول خون مؤثر هستند.

10- منبع غنی از پروتئین‌های گیاهی:

در هر ۳۰ گرم کنجد چیزی حدود ۵ گرم پروتئین وجود دارد. اگر می‌خواهید از حداکثر میزان پروتئین موجود در دانه‌های کنجد بهره ببرید حتما از کنجدهایی که بو داده شده‌اند و پوستی ندارند استفاده کنید. در فرآیند پوسته پوسته شدن و بو دادن کنجد، اگزالات اضافی موجود در آن از بین می‌رود. این ماده از جذب پروتئین درون بدن شما جلوگیری می‌کند. پروتئین از جمله موادی است که نقش چشمگیر آن در ساختارهای مختلف بدن قابل انکار نیست، از ساختار ماهیچه‌ها تا هورمون‌ها پروتئین‌ها نقش دارند.

لیزین یکی از اسیدآمینه‌های ضروری است که در کنجد به مقدار کمی وجود دارد. این اسیدآمینه در محصولات حیوانی بیشتر دیده می‌شود، لذا کسانی که رژیم‌های گیاهی دارند و در دسته گیاه‌خواران قرار می‌گیرند، می‌توانند این ماده را از سایر دانه‌ها مثل لوبیا و نخود دریافت کنند.

11- منبع بسیار خوبی از ویتامین B

دانه‌ی کنجد منیع غنی از ویتامین B است که این ویتامین هم در دانه و هم در پوست آن قرار دارد. پوست کندن دانه‌های کنجد ممکن است مقداری از ویتامین B آن را از بین ببرد. ویتامین B‌ از جمله موادی است که برای عملکرد مناسب سلول و متابولیسم بسیار ضروری است.

12- حمایت و پشتیبانی از سلامت تیروئید:

دانه‌های کنجد سرشار از سلنیوم هستند که می‌تواند ۱۸ درصد نیاز روزانه بدن را به این ماده تأمین کنند. غلظت سلنیوم در غده تیروئید از هر ارگانی در بدن بیشتر است و در تعدادی زیادی از هورمون‌هایی که توسط این غده ساخته می‌شود نقش دارد.

همچنین دانه‌ها و روغن کنجد فرابکر  (3000 میلی لیتری) سرشار آهن، مس، روی و ویتامین B6‌ است که در تولید هورمون‌های تیروئیدی نقش دارد لذا به سلامت تیروئید کمک می‌کند.

سایر مزایا و خواص روغن کنجد:

  • بهبود کیفیت خواب:یک مطاله برروی بیست نفر نشان داد که ریختن روغن کنجد روی پیشانی افراد در طی ۷ جلسه سی دقیقه‌ای در یک دوره ۲ هفته‌ای کیفیت خواب آن‌ها را بهبود بخشیده است.
  • تسکین درد: برخی مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ با روغن کنجد می‌تواند به کاهش درد عضلات بازو و پا کمک کند.
  • سلامت موها:ترکیبات موجود در این روغن می‌تواند باعث افزایش درخشش وقدرت ریشه مو شود.

روغن کنجد به دلیل عوامل متفاوت دارای شهرت خاصی است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. با خوردن یک سهم از این روغن شما بیش از مقدار مورد نیاز روزانه خود مس دریافت می‌کنید. سایر مواد مغذی از جمله منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، سلنیوم، ویتامینE و ویتامین B1 دارد. به دلیل بالا بودن میزان آنتی‌اکسیدان در این روغن، ماندگاری آن بسیار زیاد است.

غذاهای ساده‌ای که می‌توانید؛  از طریق آن‌ها روغن کنجد را وارد رژیم غذایی خود کنید:

  • سیب زمینی سرخ کرده
  • رشته فرنگی کنجدی
  • ماریناد(نوعی چاشنی)برای گوشت یا ماهی
  • وینگرت(نوعی سس)
  • شیره یا سس

شما می‌توانید با اضافه کردن این روغن به بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، از خاصیت روغن کنجد (1000 میلی لیتری) بهره‌مند شوید.

مزایا و خواص روغن کنجد بر پوست شما

  • خاصیت آنتی‌اکسیدان آن می‌تواند با مولکول‌های ناپایداری که به ساختار سلولی پوست شما آسیب می‌رساند مقابله کند و آن‌ها را از بین ببرد.
  • خاصیت ضد میکروبی آن می‌تواند میکرو ارگانیسم‌های مضر را از بین ببرد و یا رشد آن‌ها را متوقف کند.
  • خاصیت ضد التهابی آن می‌تواند التهاب و تورم‌های پوستی را کاهش دهد.

روغن کنجد می‌تواند منافذ باز پوست را مسدود کند و به خوبی بر روی پوست‌های مستعد آکنه اثر گذارد. خواص ضد التهابی این روغن به تواناهایی اثر گذاری آن بر روی آکنه اثر می‌گذارد.اما هنوز هیچ شواهد علمی برای این نظریه وجود ندارد.

مواد مغذی موجود در روغن کنجد:

روغن کنجد حاوی ویتامین E می‌باشد که وجود این ویتامین می‌تواند از پوست در برابر صدمات ناشی از عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و سموم محافظت کند.
همچنین روغن کنجد حاوی چندین ترکیب فنولیک است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی وضد التهابی می‌دهد که این ترکیبات عبارت‌اند از:

  • توکوفرول
  • پینورسینول
  • کنجد
  • سسامولین
  • سسامینولن

همچنین روغن کنجد حاوی چندین نوع اسید چرب ضروری است که برای حفظ رطوبت و شادابی پوست بسیار مؤثر بوده و موجب آبرسانی هر چه بهتر به پوست می‌شود. این اسیدهای چرب عبارتند از:

  • اولئیک اسید
  • پالاتیمیک اسید
  • سیتیریک اسید
  • لینولئیک اسید

 

گیاه کنجد

دانه‌های کنجد

با توجه به خاصیت روغن کنجد آیا این ماده برای پوست بی‌خطر است؟

این روغن برای اکثر کسانی که از آن برای شادابی پوست استفاده می‌کنند بی ضرر است اما با توجه به اینکه پوست یکی از حساس‌ترین اعضا بدن است و ممکن است با هر ماده‌ای جدید واکنش دهد، قبل از استفاده از روغن کنجد بر روی پوست آزمایش زیر را انجام دهید:

برای انجام آزمایش، مراحل زیر را به ترتیب انجم دهید:

  • بخش داخلی بازوی خود را که نزدیک آرنج است، بشورید.
  • مقداری کمی روغن را با یک گوش پاک کن روی آن بمالید.
  • قسمتی که روغن زده شده را به مدت ۲۴ ساعت با گاز استریل بپوشانید.
  • اگر احساس خارش و مورمور شدن داشتید، محل روغن را شسته و استفاده از آن را متوقف کنید.
  • اگر هیچ احساسی نداشتید، بعد از ۲۴ ساعت گاز را از روی روغن بردارید و روغن را برای مصارف پوستی مصرف کنید.

انتخاب روغن کنجد مناسب برای مصارف پوستی:

سعی کنید بهترین روغن کنجد را برای مصرف استفاده کنید. روغنی که برای استخراج آن از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. به عبارتی روغن‌های فرابکر از جمله روغن‌هایی هستند که با تکنولوژی پرس سرد استخراج می‌شود و در ترکیبات آن هیچگونه مواد شیمیایی مثل هگزان وجود ندارد. شرکت ابکار گلستان سعی دارد با بهره گیری از بهترین تکنولوژی روغن کشی محصولاتی ارگانیک را وارد بازار کند.

برای درمان جوش‌های پوستی و یا آکنه با کمک روغن کنجد فرابکر (500 میلی لیتری) باید آن را به صورت موضعی با یک گوش پاک کن بر روی محل جوش‌ها بمالید. لایه برداری کردن از پوست موجب می‌شود روغن بهتر و راحت‌تر جذب پوست شود، به همین دلیل برخی افراد قبل از استفاده از روغن‌ها پوست خود را با کرم‌های لایه بردار تمیز می‌کنند. به توجه به سایر خواص روغن کنجد می‌توان در مصارف دیگر از آن استفاده کرد.

علاوه بر مزایای روغن کنجد برای پوست، روش‌های دیگری برای استفاده از آن وجود دارد:

  • آشپزی: روغن کنجد دارای مزه بسیار بی‌نظیری است و برای مزه‌دار کردن غذاهای سرخ شده و یا سالادها انتخابی بسیار مناسب است. تحقیقات نشان داد این روغن موجب کاهش چشمگیر میزان کلسترول بدخون و همچنین از بین رفتن التهاب بدن می‌شود. این روغن در کاهش فشار خون بسیار مؤثر بوده و احتمال اثر بخشی آن به عنوان مواد شیمی درمانی وجود دارد.
  • شستشوی دهان: این روغن به علت آنتی‌باکتریال بودن یکی از گزینه‌های مناسب برای پاکسازی دهان از میکروب‌ها می‌تواند باشد.
  • بهبود یبوست: بر اساس شواهد روغن کنجد رقیق شده می‌تواند نقش مؤثری در بهبود یبوست داشته باشد. به این منظور متخصصین توصیه می‌کنند روزانه یک یا دو قاشق روغن را در یک لیوان آب مخلوط کرده و روزی دو بار میل کنید.
  • تغذیه مو و پوست سر: مواد مغذی موجود در روغن کنجد که بر روی پوست اثر مثبت دارد، موجب تقویت هر چه بهتر مو و پوست سر می‌شود. مقدار کمی روغن کنجد فرابکر را به مدت چند ثانیه روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید سپس حداقل به مدت یک ساعت روغن روی موهای خود نگه‌داشته و سپس بشوئید.
اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط