ورژن

روغن زیتون بکر چیست؟

روغن زیتون فرابکر ورژن

روغن زیتون بکر از خرد کردن و خمیر شدن زیتون‌های شسته‌شده بدست می‌آید. خمیر زیتون ورز داده شده و پس از خروج روغن از خمیر میوه زیتون، روغن بکر با بهترین کیفیت تسوط دستگاه سانتریفیوژ ازخمیر میوه و آب جدا می‌شود.

طعم، رنگ و عطر روغن زیتون به منطقه جغرافیایی محل کشت و نوع واریته درخت زیتون بستگی دارد. البته زمان برداشت زیتون جهت استفاده در روغن‌کشی نیز می‌تواند در طعم و مزه آن تفاوت ایجاد کند. روغن زیتون بکر ورژن با طعمی اصیل و خاصیتی مثال زدنی، می‌تواند تحولی شگفت انگیز در سلامتی و آشپزی شما ایجاد کند.

virgin olive oil

روغن زیتون بکر چیست؟

روغن زیتون بکر از نظر کیفیت کمی پایین‌تر از روغن زیتون فرابکر است و حدود 1.5 درصد اسیدیته آزاد دارد، اما به‌علت طعم خوب آن، برای سالاد یا تفت دادن غذا مناسب است. فرآیندهای مختلفی در تولید این نوع روغن استفاده می‌شود، اما وجه مشترک همه آن‌ها در این است که عمدتا از روش‌های مکانیکی برای استخراج این روغن استفاده می‌کنند. فرایندهای کلی استخراج این روغن عبارتند از:

  1. ورود زیتون‌ها به آسیاب
  2. خمیر کردن زیتون‌ها
  3. ورز دادن پالپ (مالاکساسیون)
  4. استخراج با سانتریفیوژ
  5. سانتریفیوژ عمودی
  6. ذخیره‌سازی و تصفیه (اختیاری)

روغن زیتون بکر

خواص روغن زیتون بکر

در مناطقی که روغن زیتون‌های طبیعی مانند روغن بکر، جزء اصلی رژیم غذایی است، غالب مردم زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری دارند. خواص این روغن عبارتند از:

آنتی‌اکسیدان‌های مفید و خواص ضدالتهابی

این روغن منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم است. آنتی‌اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

حاوی چربی‌های مفید

ترکیب چربی روغن زیتون نوع بکر نیز سهم عمده‌ای در سلامت قلب و عروق دارد. مطالعات به‌طور مداوم رژیم غذایی سرشار از چربی تک غیراشباع را با اثرات مطلوب بر نشانگرهای بیماری قلبی و سکته مرتبط می‌دانند که شامل کاهش نشانگرهای التهاب مزمن، فشار خون، سطح کلسترول و سطح گلوکز خون است. یک مطالعه مروری وسیع که شامل داده‌های بیش از 840 هزار نفر بود، نشان داد کسانی که روغن زیتون بیشتری مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که کمتر از این روغن استفاده می‌کنند، 9 درصد کمتر به مشکلات قلبی مبتلا شده و 11 درصد کمتر احتمال دارد که به مرگ زودرس دچار شوند.

محافظت در برابر سکته مغزی با کمک روغن زیتون بکر

سکته مغزی دومین علت مرگ پس از بیماری قلبی است. یک مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین مقدار روغن زیتون را مصرف می‌کنند، 41 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. این یافته‌ها منطقی است، زیرا افرادی که از روغن زیتون بکر استفاده می‌کنند احتمالاً این روغن را جایگزین سایر چربی‌های ناسالم در رژیم غذایی خود کرده‌اند.

روغن زیتون ورژن

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

حدود یک میلیون نفر در استرالیا به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. دیابت نوع 2 با کاهش اثربخشی انسولین مشخص می‌شود. انسولین هورمونی است که گلوکز را از خون خارج کرده و به سلول‌ها می‌رساند تا به‌عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. تصور می‌شود که ترکیبات فنلی موجود در روغن زیتون بکر به متابولیسم گلوکز کمک کرده و حساسیت و اثربخشی انسولین را بهبود می‌بخشند.

بنر تبلیغاتی روغن زیتون

سلامت استخوان با روغن زیتون بکر

روغن زیتون بکر می‌تواند از تحلیل استخوان در اثر افزایش سن جلوگیری کند. این روغن، تجزیه کلسیم در بدن را مهار کرده و تراکم استخوان را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه مشخص شد افرادی که بیشتر روغن زیتون مصرف می‌کنند، 51 درصد کمتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار می‌گیرند.

 پیشگیری از ابتلا به برخی سرطان‌ها

مطالعات مشاهده‌ای، بروز کمتر برخی از سرطان‌ها را در افرادی که روغن زیتون زیادی استفاده می‌کنند، نشان داده است. تجزیه و تحلیل روی 19 مطالعه نشان داد افرادی که روغن زیتون تصفیه‌نشده مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر سرطان سینه و سرطان‌های دستگاه گوارش هستند. البته چگونگی یا چرایی این موضوع هنوز به‌طور کامل درک نشده است، اما محققان گمان می‌کنند که محتوای منحصر به فرد اولئوکانتال روغن زیتون ممکن است نقش محافظتی روی بدن داشته باشد.

پیشگیری از ابتلا به اختلالات شناختی با روغن زیتون بکر

ترکیبات فنلی روغن زیتون ویرجین به‌طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که از رژیم غذایی حاوی روغن زیتون بکر و فرابکر پیروی می‌کردند، پس از شش سال و نیم  پیگیری، کمتر دچار زوال شناختی (از دست دادن عملکرد مغز و حافظه) شده بودند.

افزایش طول عمر

در مناطقی که روغن زیتون بخش اصلی رژیم غذایی است، مردم بیشتر عمر می‌کنند. یک مطالعه اپیدمیولوژیک بزرگ روی بیش از 40 هزار فرد اسپانیایی در طول 13 سال و نیم، نشان داد که احتمال مرگ زودهنگام افرادی که بیشترین میزان مصرف روغن زیتون را داشتند، در مقایسه با کسانی که مقدار کمتری از روغن زیتون مصرف می‌کردند، بسیار کمتر بود.

فواید روغن زیتون برای مو

  • ویتامین E موجود در این روغن باعث تقویت و درخشندگی موها می‌شود.
  • به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.
  • موهای نازک‌تر به لطف کلاژن این روغن، قوی‌تر می‌شوند.
  • باعث کاهش وز مو می‌شود.
  • باعث رفع موخوره، ریزش و خشکی مو می‌شود.
  • شپش سر را از بین می‌برد.
  • یک مرطوب‌کننده فوق‌العاده برای موهاست.
  • موها را درخشان‌تر می‌کند.

خواص برای پوست

  • تقویت پوست در مناطقی که نازک‌تر، لطیف‌تر و دارای خاصیت ارتجاعی کمتری هستند مانند گردن، داخل بازوها یا پشت دست‌ها.
  • تغذیه و بازسازی مناطقی که با برنزه کردن یا سایر درمان‌های زیبایی دچار خشکی و پژمردگی شده‌اند .
  • مرطوب کردن پوست در نواحی ضخیم‌تر یا متمایل به زبری یا ترک خوردن مانند آرنج، زانو یا کف پا
  • تسکین پوست‌های تحریک شده، ملتهب یا تحت تاثیر اگزما
  • پیشگیری از ترک‌های پوستی بارداری
  • یک راه‌حل عالی برای پاک کردن ملایم آرایش به روشی غیرتهاجمی و کاملا طبیعی
  • به‌دلیل محتوای بالای ویتامین E، اسید اولئیک و پلی فنول‌ها، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر حمله رادیکال‌های آزاد و کاهش علائم پیری کمک می‌کند.
  • یک اسکراب ملایم و طبیعی، برای از بین بردن آلودگی و لایه‌برداری سلول‌های مرده پوست

استفاده از روغن زیتون بکر برای پخت‌و‌پز

روغن زیتون ورژن (تصفیه نشده یا بکر) غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی مانند توکوفرول‌ها و هیدروکسی تیروزول است و می‌تواند مکمل غذاها باشد. مطالعات نشان می‌دهد که آشپزی با روغن زیتون ورژن می‌تواند محتوای ریزمغذی‌های غذا را افزایش دهد، چرا که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن در برابر حرارت بالا مقاوم هستند. بنابراین، تجزیه نشده و توسط غذای پخته‌شده جذب می‌شوند.

آیا روغن زیتون بکر بو دارد؟

دو نوع روغن زیتون بکر در بازار وجود دارد. یک نوع آن با نام «روغن زیتون بکر خوب» شناخته می‌شود و دارای اندکی بوی علف، تازگی یا سیب کال است و نوع دیگر که روغن زیتون بکر معمولی است، به روغن بودار معروف است.

تشخیص اصل بودن روغن زیتون فاسد

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص روغن زیتون تصفیه نشده اصل، تشخیص روغن زیتون تقلبی یا فاسد است که در ادامه به نشانه‌های آن اشاره می‌کنیم.

گذشتن تاریخ انقضای روغن

فقط این موضوع که روغن زیتون هنگام بسته‌بندی با نام «بکر» برچسب خورده باشد، به این معنی نیست که برای مدت طولانی به همین شکل باقی می‌ماند. حتی بهترین روغن‌ها نیز پس از گذشت 18 ماه از تاریخ تولید خراب می‌شوند.

عدم استشمام عطر روغن

داخل یک لیوان تمیز مقداری روغن بریزید. با حرارت دست لیوان را گرم کنید و به آرامی آن را بچرخانید و روی آن را با دست دیگر بپوشانید. حالا بینی خود را به لیوان نزدیک کنید. اگر عملاً هیچ بویی وجود ندارد، احتمالاً روغن تصفیه شده‌ای دارید که هرگز بکر نبوده است. اما اگر عطر دلپذیر و علفی داشت، روغن اصل است.

روغن با بوی میوه‌های گندیده، یونجه یا گل

روغن زیتون تصفیه نشده با گذشت زمان اکسید می‌شود و در نهایت نه‌تنها بو و طعم میوه‌های فاسد را به غذا منتقل می‌کند، بلکه مواد مغذی سالم خود را نیز از دست می‌دهد.

طعم سرکه یا شراب

اگر طعم روغن زیتون ویرجین، شبیه سرکه یا شراب باشد، نشان می‌دهد که زیتون‌ها تخمیر و فاسد شده‌اند.

روغن زیتون بدون بو

زیتون‌های تازه و سالم، تلخ هستند و روغنی که تولید می‌کنند نیز باید تلخ باشد. کمی از روغن را بو کنید، بنوشید و آن را در دهان خود بچرخانید. اگر روغن بوی تازگی مانند علف سبز یا تلخی خوشایندی روی زبان داشته باشد و در گلو احساس سوزش ایجاد کند، یعنی روغن، مرغوب و اصل بکر است اما اگر هیچ‌کدام از این‌ها را نداشته باشد، روغن سالمی نیست.

شرایط نگهداری از روغن زیتون ویرجین

کارشناسان صنعت توصیه می‌کنند روغن زیتون بکر را در دمای 55 تا 60 درجه فارنهایت (16 – 13 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. البته نگهداری آن در دمای معمولی اتاق تا حدود 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی‌گراد) نیز مشکلی ندارد.

تفاوت روغن زیتون فرابکر و بکر در چیست؟

اگرچه روغن زیتون از میوه درختان زیتون استخراج می‌شود، اما همه روغن‌ها باهم برابر نیستند.  به‌طورکلی به اولین روغنی که از میوه زیتون گرفته می‌شود، فرابکر می‌‎گویند. این روغن دارای طعم، رایحه‌ و درجه خلوص بیشتری نسبت به روغن بکر است و از نظر سطح کیفی نیز در درجه‌ بالاتری قرار دارد. اما بااین‌حال، روغن زیتون بکر نیز از جمله روغن‌های مطلوب و باکیفیتی به‌شمار می‌رود که مصارف خوراکی زیادی دارد. این روغن از پرس کردن زیتون در اولین مرحله تهیه نمی‌شود و طعم و رایحه آن نسبت به انواع فرابکر، ملایم‌تر و درجه اسیدیته آن بیشتر است. درهرحال، خواص روغن زیتون‌ های تصفیه‌ نشده تفاوت چندانی با هم ندارد و هر دو نوع روغن زیتون فرابکر و بکر شامل انواع ویتامین‌ها ، مواد مغذی ، امگا 3 و آنتی اکسیدان‌های متعدد می‌شوند.

برای اطمینان از خرید یک روغن زیتون مرغوب و باکیفیت بهتر است پیش از هرچیز به یک برند معتبر اعتماد کنید. روغن زیتون بکر ورژن در فرایند پرس سرد تهیه می‌شود و شما می‌توانید مطمئن باشید که روغنی سالم و با خواص فراوان را مصرف می‌کنید.

اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست نوشته‌ها

نوشته‌های مرتبط